Barbados var fantastisk. Og vores første møde med Caribien tegnede til at blive ret skønt.

Vi kiggede tit på hinanden i cockpittet og måtte gentage for hinanden: “Vi er i Caribien nu. I vores egen båd og vi har 1,5 år foran os…”

Jordomsejling med familien – 2. del

Jordomsejling-med-familien-2.-del

Det smager rigtig meget af alt det vi drømte om

Følelsen af at transportere sig var ved at forsvinde og blive afløst af følelsen af at være – og sejle for at opleve nyt.

Men turen hertil havde ikke været uden svære bump og bølger.

Jeg overvejede par gange, om det var helt rigtigt det her. Om vi havde gabt over for meget. Om det her virkelig var det aller bedste vi kunne finde på at bruge 2 års frihed på.

Èn her på båden, var dog aldrig i tvivl.

Han var evig lykkelig over beslutningen og mente bestemt, at det her var det aller aller bedste han kunne tilbyde sin elskede familie.

Hvor var (er) jeg dog glad for ham og hans lykke! Og for hans konstante ro og minden om, at det nok skulle blive godt.

Jordomsejling-med-familien-2.-del

Jeg ved ikke om det, set udefra, har været en lang og svær rejse – og om følelsen af ro har ladet vente for længe på sig.

Men jeg ved, helt inde i mig selv, at det var godt at jeg holdt ud. At det var godt, at jeg stod igennem savnet, angsten og alle bekymringerne.

Men jeg gad da godt, at have været forberedt på de her følelser og tanker. At have gået ind i projektet med denne viden også. At have brugt noget tid på at forberede mig på det og ikke kun på økonomi, skolegang og indkøb.

Og jeg håber, at vores erfaringer ikke holder andre fra at tage på eventyr. Men at det måske nuancerer tilgangen til eventyret en smule…(det kunne jeg selv have haft brug for).

Jordomsejling-med-familien-2.-del-båden

Vores start var svær og mange havde en mening om det.

Vi oplever desværre stadig engang imellem, at folk har en anden mening om vores rejse end vi har, men det bliver nemmere at slå hen og ikke tage ind.

For ja, vi kunne da godt have brugt mere tid på at lære vores båd at kende. Og ja, det havde da været smart, at forberede os mere på vind og vej ved at sejle mange lange ture inden. Og ja, det er da noget bøvl, at jeg bliver bange engang imellem.

Men altså, det fungerede for os. Og vi tror ikke på, at man kan forberede sig på alt.

Vi ved godt, at de fleste planlægger deres jordomsejling i mange år. Men jeg tror ikke nødvendigvis deres tur bliver bedre end vores. Det bliver bare deres tur. Og det her er vores.

Jordomsejling-med-familien-2.-del

I månederne efter Barbados sejlede vi til St.Vincent og Grenadinerne.

Vores første stop efter Barbados var Union Island, hvor vi skulle indklarere båd og besætning og derved få tilladelse til at sejle rundt til de andre eksotiske øer.

Union Island

Union Island var farverig, larmende og meget anderledes end Barbados.

Det blev et kort visit, hvor vi udelukkende fokuserede på at få styr på vores papirarbejde og så trak vi ankeret op igen og sejlede videre mod Mayreau.

Der var mange andre både i ankerbugten og vi trængte til noget mere ro, bedre mulighed for fiskeri og klart blåt hav.

Jordomsejling-med-familien-2.-del-på-båden

Mayreau

Det var en skøn kort tur fra Union Island til Mayreau og vi sejlede rundt på jagt efter den helt rette ankerplads, hvor vi kunne få læ og klart vand.

Det lykkedes på Mayreau, hvor vi kastede anker og fandt ro. Fandt ro – altså på sådan en måde, hvor himlen kastede alt sit vand ud over os, båden og alt hvad den ellers kunne ramme…

Men da vi var færdige med at overveje at tage regnvejrsbad og fik reddet alle vores ting, opdagede vi, at her var helt fantastisk.

Vi tog gummibåden ind og gik på opdagelse på den meget lille ø. Der var virkelig mange barer, mange geder, hjemløse hunde og glade mennesker.

Jordomsejling-med-familien-2.-del-stranden

Der var en lille kirke, hvor vi kunne gemme os for regnen. Og ved siden af den lille kirke, lå et meget lille – frivilligt drevet – bibliotek. Her gemte vi os. Og kiggede på bøger.

Da regnen tog lidt af, travede vi ned af alle bakkerne igen. Og væltede ind på en lille bar på stranden.

Den slags, hvor der kun er en bardisk, et køleskab, et par flasker sprut og virkelig mange virkelig smadrede flag, som vinden har taget sig kærligt af.

I et par timer hang vi ud i baren og oplevede strømafbrydelse, så vi sad i total mørke. Vi var nær ved at komme for sent til vores gæster hjemme på Johanna.

Polonica skulle jo komme til middag.

Jordomsejling-med-familien-2.-del-hygge-med-venner

Vi var blevet ramt af den caribiske tid….

St. Vincent

Efter et par dage på Mayreau, hvor vi ventede på mindre vind, kunne vi trække ankeret op og sætte kursen mod St.Vincent.

Mayreau viste sig at være alt hvad vi drømte om og der blev dyrket en masse fiskeri…

Drengene kom hjem fra en fisketur med 2 papegøjefisk, 1 big eye snapper, 1 glass eye snapper og 1 enkelt lille hummer. Det blev et festmåltid.

Jordomsejling-med-familien-2.-del-fangst

Men vi var klar til at opleve nyt og satte kursen mod St.Vincent.

St. Vincent har desværre de senere år været et sted andre sejlere har holdt sig fra pga dumme historier om kriminalitet.

Vi besluttede os tidligt på turen, at de dårlige historier ikke skulle holde os væk fra øer, som vi ønskede at besøge. Men derimod planlægge de ruter vi drømte om og så selvfølgelig møde de lokale med venlighed.

Det viste sig at være en god strategi med St.Vincent, hvor vi havde mange gode oplevelser med de lokale.

Vi mødte Sean, som hurtigt fik arrangeret en tur rundt på øen, hvor vi smagte på frugter, kiggede på dyr og badede i vandfald – med verdens bedste guide, der vidste alt og kunne svare på alle spørgsmål.

Jordomsejling-med-familien-2.-del-på-tur-med-de-lokale

Beguia

Bequia blev vores næste stop og det viste sig hurtigt at komme til at blive en base, som vi havde lyst til at vende tilbage til.

Bequia var rolig, farverig og bød på gode strande og super god snorkling. Her mødte vi for første gang en båd med jævnaldrende børn.

Det blev til mange gode oplevelser for vores unger, som for første gang fangede hummere og skød fisk med deres harpuner.

Jordomsejling-med-familien-2.-del-vandfald

Vores sidste aften på året blev tilbragt på en strand på Bequia. Med gamle og nye bekendtskaber.

Polonica (en dansk båd som vi mødt allerede i Baiona, Spanien) var selvfølgelig med til at spise og snakke det gamle år ud og det nye år ind.

Og så var vi så heldige at møde en anden dansk båd, Felicia, med 3 stk dejlige unger. Som om det ikke var nok, så fejrede vi også nytåret med en norsk båd med 3 ligeså dejlige unger.

11 børn og 8 voksne på en strand. Med et bål og en guitar, champagne og øl, friskfangede fisk og brownies, lygteleg på stranden i mørket, badning under stjernerne – og virkelig glade unger med legekammerater.

For første gang i meget lang tid, var der 3 teenager-drenge samlet på en strand. Gustav var tilfreds.

Det bliver et nytår vi aldrig glemmer!

Jordomsejling-med-familien-2.-del-solnedgang-fra-båden

Tobago Keys

Efter Bequia tog vi til Tobago Keys, som levede op til alle de forestillinger vi havde haft om et levende hav.

Vi svømmede med havskildpadder, vandet var krystalklart og alle steder kunne der snorkles. Selv Liva fik svømmet med en havskildpadde og hun begynder at blive fortrolig med svømningen…

Drengene var i deres es og nød at være under havets overflade. Eneste ulempe ved Tobago Keys var de mange andre både – sejlere som os, men også charterbåde med virkelig mange gæster på, høj musik og kolde drinks…

Det bryder idyllen og forestillingen om paradis-øer lidt. Men vi ville ikke have været dette besøg foruden.

Jordomsejling-med-familien-2.-del-ombord

Da vi tjekkede ind på Union Island, fik vi 30 dages visa hvor vi frit kunne opholde os på St.Vincent og Grenadinerne. Derefter skal man enten forlænge sin indklarering (betale igen) eller forlade øerne og klarere ind et nyt sted.

Vi besluttede at vi var færdige med St.Vincent og Grenadinerne for denne gang (det skulle dog vise sig at vi ville komme tilbage til Bequia igen).

Vi sejlede til Chatham Bay på Union Island for at tjekke ud og satte derefter kursen mod Sandy Island og Grenada.

Grenada viste sig også at blive ret specielt for os alle. Vi var ved at blive hundeejere og vi mødte en båd med en dejlig flok, som skulle vise sig at blive vores gode venner.

Jordomsejling-med-familien-2.-del-udsigt

Jordomsejling-med-familien-2.-del-views

Tanker undervejs….

Ungerne voksede hver dag. Tvivlen bliver mindre og mindre. Alt var helt som det skulle være.

At møde andre børn ude i verden var helt klart medvirkende til at gøre eventyret sjovere for alle.

42 fod har en tendens til at blive mindre i regnvejr, 5 mennesker på 42 fod har også en tendens til at gå hinanden mere på nerverne i regnvejr.

Savnet til alt det derhjemme kigger frem engang imellem.

Vi fantaserede om frikadeller og rugbrød og jeg drømte mig engang imellem hjem bare et døgn… til et hurtigt knus og en lang snak.

Men alt det venter derhjemme. Og vores jordomsejling er det helt rigtige for os 5. Også uanset hvor turen går hen.

Fik du ikke læst 1. del så kan du læse den her 1. del af vores Jordomsejling

Familien Rosentoft

Vi er en helt almindelig familie på 5  fra Østerbro, som valgte at gøre noget ualmindeligt.

Vi har solgte vores lejlighed og alt hvad vi ejede. Tog vores 3 unger ud af skolen og sagde vores jobs op. Vi købte en 42 fods sejlbåd og sejlede jorden rundt i 2 år.

Vi var sammen hver dag – hele tiden. Og det var det vi ønskede. Vi vidste ikke hvor vi var fra måned til måned – og det var ret fedt!

Vi levede dog stadig et hverdagsliv på vores båd “Johanna”. Vi lavede skole, skændtes, vaskede op og gjorde rent. Men solen skinnede (næsten) altid og vi havde det smukkeste blå hav som vores baggård. Og så var vi sammen.

Vil I læse mere om os og vores eventyr kan du også kigge ind på vores blog: therosentofts.dk