Jeg tror vi alle 5 havde billeder af en jordomsejling med paradisiske sandstrande, havskildpadder og kokospalmer for vores indre.

At der så dengang i oktober 2015 lige skulle klares en masse udfordringer først, det var ikke så vigtigt lige der. For drømmen om eventyret levede allerede i os alle – nu skulle vi på jordomsejling med familien!

Planlægning og afgang

Jordomsejling-med-familien

Vi gik i gang med at sælge lejlighed, bil, møbler, informere ungernes skoler, sige vores job op, blive vaccineret, lede efter båd og en hel masse andet, som øgede stressfølelsen en del og som fik os til at drømme endnu mere om tid og ro.

Det hele lykkedes. Og det gjorde det måske mest fordi vi hele tiden havde de der sandstrande i tankerne…

Jordomsejling-med-familien-snorkling

Da ungerne og jeg i november måned 2016 – et år efter beslutningen blev taget – gik gennem sikkerhedskontrollen i Tenerife lufthavn, var det ikke kun med glæde. Vi skulle ikke alle sammen flyve.

Christian, vores far og skipper, skulle sejle vores nye hjem over Atlanten og møde os på Barbados.

Turen dertil havde ikke hele tiden været lige sjov og nem, og det lå langt fra forestillingerne om smukke sandstrande og tid.

Jordomsejling-med-familien-Kristian

Vi sejlede fra Østerbro den 8. august og havde haft travlt lige fra starten. Vi skulle jo frem til varmen inden efterårsvindede satte for voldsomt ind.

Vi havde sejlet meget i modvind og været ramt af søsyge. Jeg havde været bange – bange for bølger, bange for vores beslutning, bange for fremtiden. Så de paradisiske sandstrande var virkelig nødvendige efterhånden.

Men afsted kom vi, efter at have tørret mange tårer væk og mindet hinanden om, at vi skulle ses en måned senere i Caribien.

Jordomsejling-med-familien-båden

Da vi landede i lufthavnen på Barbados og blev ramt af den tunge varmemur, som er karakteristisk efter at have opholdt sig i en lufthavn og kommer ud i en tropeaften, kiggede vi på hinanden og jeg tror alle tænkte “nu er vi her – endelig”.

1. stop Barbados

Barbados var alt det vi havde drømt om – og en hel del mere. Det var smukke strande, havskildpadder, palmer, eksotisk musik, vilde snorkelsteder, varme, tid og ro.

Jordomsejling-med-familien-Barbados

Vi landede langsomt – ungerne og jeg – og ventede længselsfuldt på, at vi igen var samlet hele familien. Mens vi nød det Caribiske driverliv, kæmpede Christian på Atlanterhavet med at få vores hjem frem til os. Og han nød det heldigvis.

Jordomsejling-med-familien-børnene

Og heldigvis kunne vi også godt nyde Barbados, da vi først var landet. Der gik ikke mange dage før vi trygt og sikkert satte os ind i de lokale busser og lod os fragte rundt på øen.

Jordomsejling-med-familien-barbados-by

Det var ellers noget af et kulturchok til at starte med. Her kunne vi glemme alt om ordnede forhold. Busserne var en stor fest med alle slags mennesker – og der var altid plads til en til.

Børn blev kastet ind på skødet af den nærmeste voksne og dametasker, og indkøbsposer fandt også hurtigt en fri plads et eller andet sted i bussen.

Jordomsejling-med-familien-bustur

Musikken bragede ud af højtalerne og der blev drukket livligt af både kolde øl og den lokale rom. Men alle var glade, ingen havde for travlt og vi kunne være sikre på, at vi blev passet på og hjulpet af ved det rigtige stop.

Vi boede på vestkysten ved Paynes Bay, hvor Atlanterhavsbølgerne ikke slog ind og strandene derfor var mest rolige her.

Jordomsejling-med-familien-palme

Huset vi havde lejet lå 5 minutter fra stranden, så vores dage startede selvfølgelig med en dukkert – og ofte kom vi aldrig længere.

Det blev her vores drømme om paradisiske sandstrande første gang blev indfriet. Helt fint sand, smukke koraller og havskildpadder i massevis. Vi svømmede dagligt med havskildpadder og alle tre unger fik klappet en på skjoldet.

Jordomsejling-med-familien-surfing

Den livlige og farverige hovedstad, Bridgetown, rummede alt det vi havde forestillet os at finde i en caribisk by – larmende musik, gadesælgere, eksotiske frugter på hvert gadehjørne, og smukke og venlige mennesker.

Her fik vi mange timer til at gå med at suge til os og opleve lyde og lugte.

Jordomsejling-med-familien-barbados-by

Jordomsejling
Fredag aften var der liv i en helt anden bydel end vi tidligere havde besøgt.

Oistin, som ligger sydligt er kendt for sin særlige “Fish fry” – en kæmpe fest med grillet fisk, musik, åben scene (hvor man meget gerne må danse – og hvor mange skønne lokale viser deres “talenter”), boder og mange mennesker.

Der kommer både turister og lokale og stemningen er ret fantastisk. Vi nåede at besøge det 3 fredage, fordi vi lige var nødt til at opleve det igen.

Turen dertil er noget af en udflugt, da alle åbenbart skal ud fredag aften i Oistens og busserne derfor er proppede og trafik hektisk på vejene.

Jordomsejling-med-familien-solnedgang

Mens vi oplevede og oplevede og blev mere og mere vant til den caribiske måde at leve livet på, kom Christian nærmere med vores hjem.

Vi fik jævnligt positionsopdateringer fra ham, og kunne følge ham på et kort og se hvordan han langsomt kom nærmere.

Jordomsejling-med-familien-venter-paa.far

Endelig er vi samlet igen

Da der var gået 18 dage, fik jeg det længe ventede opkald: “Vi er i Bridgetown i morgen tidlig”.

Og så kom han sejlende der – helt fra Tenerife, 19 dage på havet. Det var fantastisk og alle var klar til at indvie ham i Barbados hemmeligheder og levemåder.

Jordomsejling-med-familien-far-ankommer

Vi flyttede ind på båden og lå for anker i Carlisle Bay, som lå helt centralt i Bridgetown. På den måde havde vi privatlivet og byens muligheder.

Desværre var ankerbugten meget urolig og det blev ikke til meget søvn. Men vi fik vist Christian vores Barbados, fik hevet ham med i busserne og til Oistens Frish Fry, fik handlet på de lokale markeder og smagt på deres rotis.

Jordomsejling-med-familien-endelig-på-båden

Nu skulle vi videre på vores jordomsejling. Ungerne og jeg havde nu været på Barbados 1 måned og havde oplevet det vi havde drømt om.

Resten af Caribien ventede og vi glædede os til at ankomme i båd og opleve det hele fra havsiden.

Jordomsejling-med-familien-fisk

Jordomsejling-med-familien-pandekager

Næste destination skulle være St. Vincent og Grenadinerne – med besøg på Union Island, Mayreau, St. Vincent, Bequia og andre små paradisøerne, så glæd jer…

2. del af jordomsejling med familien kan læses HER

Familien Rosentoft

Vi er en helt almindelig familie på 5  fra Østerbro, som valgte at gøre noget ualmindeligt.

Vi har solgte vores lejlighed og alt hvad vi ejede. Tog vores 3 unger ud af skolen og sagde vores jobs op. Vi købte en 42 fods sejlbåd og sejlede jorden rundt i 2 år.

Vi var sammen hver dag – hele tiden. Og det var det vi ønskede. Vi vidste ikke hvor vi var fra måned til måned – og det var ret fedt!

Vi levede dog stadig et hverdagsliv på vores båd “Johanna”. Vi lavede skole, skændtes, vaskede op og gjorde rent. Men solen skinnede (næsten) altid og vi havde det smukkeste blå hav som vores baggård. Og så var vi sammen.

Vil I læse mere om os og vores eventyr kan du også kigge ind på vores blog: therosentofts.dk