Chania gamle bydel & havn

4. juli 2017 Europa   Grækenland   RejseBlog

Da jeg for 20 år siden var et hurtigt smut forbi Chania, Kretas næststørste by, husker jeg byen som værende en stor, travl og meget trafikeret by.

Byen var på ingen måde lige så hyggelig som den chamerende gamle by i Rethymnon, som vi ellers boede i.

Lige siden har det undret mig, gang på gang, at høre hvor skøn Chania er.

Så da storfamilien besluttede, at årets sommerferie skulle være et gensyn med Rethymnon, så indledte vi sommerferien med 3 dage i Chania gamle bydel og havn, inden turen skulle går videre til Rethymnon og hele den pukkelryggede.

Chania-gamle-bydel-og-havn-havnen

Chanias gamle havn

Jeg kan lige så godt sige det som det er….. nogen må have snydt mig for 20 år siden – måske de satte mig af i en helt anden by, for Chania var absolut intet af det jeg huskede, men til gengæld noget af det skønneste man kan forestille sig – altså hvis man bor og opholder sig i den gamle bydel som vi gjorde.

Chania-gamle-bydel-og-havn-gamle-havn

Havnefronten med restauranter

Hjemmefra havde jeg støvsuget Hotels.com, for at finde det rigtige sted at bo – ikke noget med store og fine hoteller, men bare et lille hyggeligt sted, midt i den gamle bydel og i gåafstand til det meste.

Valget faldt på hotellet Ifigenia rooms, studios og suites.

At vi valgte netop dette hotel, skyldtes billederne hvor det så vildt charmerende ud – et lidt anderledes interiør, sådan lidt overdrevet på en eller anden måde, udsigt over havnen og med en super god beliggenhed.

Chania-gamle-bydel-og-havn-ifigenia-vaerelse

Iflg. billederne, Ifigenias værelse

Hvad vi måske ikke havde tjekket så meget, var det der med “rooms, studios & suites” – for vi bookede en lille lejlighed og troede vi fik noget aller det vi så på billederne.

Det gjorde vi langt fra!

Med taxa ankom vi til Chanias gamle bydel tidligt om formiddagen, hvor vi blev sat af ved et stræde, som vel kan betegnes som indgangen fra vandsiden til den gamle by, og hvor biler ikke måtte køre ind.

Vi fik at vide, at vi kun lige skulle gå ca. 150 m så ville vi være fremme.

Efter en del søgen og spørgen, fandt vi endelig hotellet og dets reception. Super chamerende sted og med sødt personale.

Chania-gamle-bydel-og-havn-ifigenia

Ifigenias reception og lille morgenmads-restaurant

Det viste sig, at hotellet var fordelt på 3-4 huse rundt om i de små smalle gader, og vores lille lejlighed lå på toppen af en meget smal og stejl trappe, som skulle bestiges i mørke, da der hverken var vinduer eller lys i den lille opgang.

Det var en helt fint lejlighed med alt hvad vi behøvede, og til trods for, at det var alt andet end det vi havde set på billederne, så var den på sin egen facon også meget charmerende.

Klatrede man op af en endnu smallere og stejlere trappe – og uden noget at holde fast i, så have vi også en terrasse – som vi vist var de eneste der brugte, men som ikke helt havde udsigten som billederne lovede.

Chania-gamle-bydel-og-havn-view

Udsigten fra vores tagterrasse på Ifigenia

Nå, men pyt med det, når det er 30 graders varm, hvidvinen er iskold og man har ferie, så er sådan en udsigt jo fin nok.

Men vi var bestemt ikke i tvivl om, at de fleste af billederne vi havde set af hotellet, måtte ligge i nogle helt andre bygninger og være i nogle helt andre standarder, end det vi havde booket.

Vi fik smidt al vores habengut og så gik vi ellers igang med at udforske Chanias skattekammer, af en gammel og helt vidunderlig bydel.

Det var som at bevæge sig rundt i en labyrint af små gader og stræder, op og ned af trapper, og overalt var der et skønt leben, som slet ikke var så voldsomt turistet, som jeg havde frygtet.

Chania-gamle-bydel-og-havn-stræder

Chanias gamle gader

Chania-gamle-bydel-og-havn-gamle-by

Som noget af det første, havnede vi i den gamle havn, hvilket passede perfekt, da vi glædede os helt vildt til at få vores første rigtige græske måltid.

Udvalget af restauranter var nærmest overvældende, men vi spottede hurtigt, at maden (og prisen) på menukortet, stort set var det samme alle steder – så det var kun et spørgsmål om, hvor vi syntes der var hyggeligst at sidde.

Chania-gamle-bydel-og-havn-gamle-havn

Chanias gamle havn

Uha det var godt at få et traditionelt græsk måltid igen. Vi bestilte lidt af alt det vi elsker fra det græske køkken, og nød det fuld i drag, store som små.

Chania-gamle-bydel-og-havn-frokost

Frokost på havnen

Efter frokost fortsatte vi ud af molen, langs havnen.

Restauranterne lå side om side hele vejen, men også skibe, både og yachter lokkede hele vejen med skønne tilbud om enten fisketure, luksus cruises – eller havde man penge nok, så leje en luksus yacht for nogle dage med fuldt personale til alt det kedelige.

Chania-gamle-bydel-og-havn-restauranter

Hestevogne i bedste Askepot stil kunne man blive kørt rundt i byen af, man kunne tage et kig ind i den gamle kirke, som i dag er galleri, man kunne kigge på fiskerne som stod med dagens fangst, og man kunne købe sig fattig i alle de sædvanlige turist ting – og især for børnene, blev der leflet.

Chania-gamle-bydel-og-havn-svampesalg

Turen rundt langs havnen var super hyggelig og uden at nogen var alt for anmasende eller alt for mange turister.

Vi nåede ud til enden af havnen og begav os ud langs molen, for at se på det lille fyr, man kunne se inde fra havnen.

En skøn tur i bagende hede og hvor man hele vejen kunne nyde udsigten til den gamle havn.

Chania-gamle-bydel-og-havn-havnemole

Chania-gamle-bydel-og-havn-havnemolen

En af dagene i Chania, brugte vi (mest for ungernes skyld) på stranden. Stranden lå ca. 10 min. gang fra vores hotel, og var vel ca. 1 km lang.

Overalt på stranden kunne man for 20€ leje “et sæt” solvogne med parasol, og nogle steder, for at overgå konkurrenterne, kunne lejen være indkluderet et frugtfad eller wi-fi (med meget ringe dækning).

De forskellige udlejningssteder tilhørte restauranterne, oppe på den anden side af “strandvejen”.

Chania-gamle-bydel-og-havn-strand

Stranden i Chania

Da vi sidst på dagen skulle slentre tilbage til vores hotel, tog vi os god tid. Vi gik forbi et supermarked og købte lidt drikkevarer og satte os på molen ved stranden for at se solnedgangen.

En afsindig flot solnedgang, som vi helt uspoleret af andre mennesker, nød med et glas hvidvin i hånden, mens ungerne klatrede rundt på klipperne.

Chania-gamle-bydel-og-havn-solnedgang

Chania-gamle-bydel-og-havn-solnedgnag

Størstedelen af vores tid blev dog brugt i de mange små stræder i byen. Der var masser at se på, masser af små specialbutikker og selvfølgelig også de sædvanlige souvenir bikse.

Alle vegne fik man, uden det virkede for anmasende, tilbud om at tage på forskellige ture, deltage i, eller prøve, forskellige aktiviter – såsom at køre på Segway – at kede sig, var der bestemt ikke fare for.

Chania-gamle-bydel-og-havn-segway

Chania-gamle-bydel-og-havn-gader

Shopping i de gamle gader

Chania-gamle-bydel-og-havn-gamle-gader

Chanias gamle gader

Især aftenerne var vidunderlige, her var det atmosfæren med de mange små og super hyggelige restauranter som prægede billede.

Alle havde de hver især, fundet deres egen lille hyggekrog fyldt med sterinlys, og med en stemning man kun finder i Chania.

Flere steder kunne man sidde og spise til tonerne af live græsk musik eller en anden form for underholdning, og alle steder blev der lige serveret et par ekstra drinks eller en dessert – på restaurantens regning – stemningen var verdensklasse.

Chania-gamle-bydel-og-havn-aften

Også butikkerne blomstrede op om aftenen, nu hvor heden havde lagt sig.

Overalt var der glade og imødekommende grækere som alle havde de noget at vise dig i hvert deres lille skattekammer af en butik.

Chania var en stor oplevelse.

Vi havde 3 rigtig dejlige dage i Chania gamle bydel og havn inden vi pakkede vores tasker og gik de 10 min. det tog op til busstationen for, at tage en bus videre til Rethymnon hvor en uge med hele storfamilien ventede.

Fakta om Chania

Prisniveau

Det er ikke billigt at opholde sig hverken i Chania eller resten af Grækenland.

Det er lidt billigere end i DK, men det er ikke meget, så skal man spise ude både til frokost og aftensmad, så kan det hurtigt løbe op.

Vil man holde udgifterne lidt nede, vil jeg anbefale, at booke et sted at bo med tekøkken, så I selv kan købe ind og lave en lækker sandwich til frokost.

Vi havde et lille køkken på Ifigenia, vi brugte det ikke til andet end drikkevarer og lidt snacks, men vi var der jo også kun i 3 dage.

Husk euro

Sørg for at have kontanter! Vi havde booket vores hotel via Hotels.com som skrev at vi kunne betale med kreditkort – det kunne man ikke!

Det hedder sig godt nok at grækerne er i økonomisk krise – officielt er de det også, men min klare opfattelse er, at størstedelen af problemet er, at de vil have deres betaling i kontanter, så de ikke skal betale skat af det.

På Ifigenia fik jeg i hvert fald at vide, at de kun ville have kontanter, for det var alt for dyrt med kreditkort.

Det var i det hele taget meget svært nogen steder, at få lov til at betale med kort.

Hæv penge hjemmefra – det er kun meget små beløb man kan hæve ad gangen i deres ATM maskiner, og du betaler min. 30 kr. i gebyr hver gang du hæver.

Anbefaling

Skal du til Kreta, og skal du bruge transport fra lufthavnen – hvis du skal længere end til Chania – så kan jeg varmt anbefale Hoppa (og det er ikke en aftale jeg har med dem).

Vi brugte meget tid hjemmefra på at finde ud af, hvordan vi kom fra Chania til Rethymnon. Turen varer lidt over en time, og taxa er dyrt. Har du tid nok og rejser du om dagen, så er det billigste de lokale busser, men om natten skal du finde andre muligheder.

Hoppa kører både nat og dag, og uden ekstra gebyrer. Det fungerede super godt, og var helt sikkert det billigste vi kunne finde af transport. Book hjemmefra!