Jordomsejling med S/Y Casablanca

Fra drøm til virkelighed

Et eventyr og en jordomsejling som er langt vildere end jeg nogensinde havde forestillet mig. Jeg er vild med alle aspekter af begrebet langturssejlads og jordomsejling.

Drømmen om at bo på et sejlskib

I 2013 tog jeg beslutningen om at drage på eventyr – gøre noget som andre ikke gør, i hvert fald ikke ret mange. Men der skulle gå 4 år før drømmen i 2017 blev realiseret.

Jeg har sejlet hele min barndom med min familie. Jeg startede med en lille gummibåd. Den blev hurtigt udskiftet til først en lidt større jolle, så en lille 7 meter sejlbåd og så en 8 meter sejlbåd.

Togterne gik til både Jylland, Sverige og utallige ture rundt i Roskilde fjord.

Baaden-lady-a-snevejr

At gøre som alle andre

Allerede inden jeg i 2012 købte en lille 2-værelses lejlighed i København, havde jeg drømmen om at bo på min egen sejlbåd. Men som de fleste andre, valgte jeg at købe en lejlighed fremfor at følge min drøm.

At jeg på det tidspunkt valgte lejligheden, skyldtes nok mest den store skepsis jeg blev mødt med, når jeg fortalte andre om min drøm. Reaktionerne var “En båd kan man da ikke bo hele året og da slet ikke om vinteren” og “er det ikke lidt sigøjneragtigt”.

I 2013 blev det simpelthen for kedeligt at bo i en lejlighed – jeg savnede vandet! Friheden ved at slippe fortøjningerne og sejle ud på en stille ankerplads, blev for stor og lejligheden blev sat til salg.

Solnedgang-casablanca

Efter få uger var lejligheden solgt og jagten på en sejlbåd gik ind.

Mine forældre som var garvede sejlere, hjalp mig i søgningen efter den rette båd. Kriterierne var at båden skulle være solid, af god kvalitet, til et overskueligt budget og samtidig også være i stand til at sejle ud på eventyr.

Mine første overvejelser var ikke at tage på jordomsejling, men der skulle være mulighed for at sejle langt.

Lady A & forberedelserne

Lady A passede perfekt til formålet. Hun blev fundet i Heiligenhafen i Nordtyskland. En 12 meter svensk solid og klassisk kvalitets sejlbåd fra 1986.

casablanca-Baaden-lady-a

Mange ting var nye selv om jeg, trods min unge alder, var en ganske kyndig sejler. Men at sejle på langtur er ikke det samme som at sejle på 3 ugers sommerferie.

Jeg meldte mig ind i netværksgrupper på Facebook som alle handlede om langturssejlads og jordomsejling. Jeg havde alenlange lister over alt hvad båden skulle klargøres og udstyres med.

Klargoering-af-lady-aLady A smurt ind i anti-alge kemikaler

Listen var forholdsvis lang og dyr, så en tidshorisont blev sat for hvornår båden skulle være helt klar.

I 2016, efter 3 års opsparing og forberedelsestid, skulle Lady A stå klar.

Inden afsejling skulle der monteres solceller til at producere strøm ombord. Der skulle laves plads til at have en gummibåd hængende bag på båden.

Der skulle monteres en god autopilot til styring af båden samt en “watermaker” til at rense og producere vand og en masse andre ting.

Casablanca-renovering

Gennem de 3 år, fik jeg dog også tid til at sejle lidt rundt i Skandinavien. Med 2000 sømil hvert år gik turene gik til Stokholm, Åland, Vestnorge, Göteborgs skærgård og en masse ture rundt i det danske farvand.

Opsparing

Undervejs arbejdede jeg hos Atea, som var med på sidelinjen og fuldt informeret om mine planer. Men eventyr koster penge og min liste med udstyr var fortsat lang. Selvom jeg gerne ville afsted, så havde jeg også stor lyst (og brug for pengene) til at fortsætte i mit arbejde.

Atea gav mig stor opbakning og ca. halvandet år inden min planlagte afsejling, indgik vi en aftale om at udsætte sejladsen til 2017. Det gav et års mere opsparing og et år mere i en spændende stilling.

Min familie og venner var selvfølgelig også meget engageret i projektet og var nysgerrige.

Faktisk tror jeg at en stor del af modet til at få realiseret drømmen om at tage på jordomsejling, var at jeg havde fortalt alle om projektet og ikke mindst, sat en dato for sejladsen.

Casablanca-hygge

At udsætte eventyret et år, var helt klart noget som kun skulle gøres én gang. Der opstår hurtigt tvivl om hvorvidt jeg overhovedet kom afsted. For nogle kan det nemt ende med at drømmen udsættes igen og igen.

Gaster

For at rejsen overhovedet kunne lade sig gøre, søgte jeg 2-3 gaster som kunne sejle med i ca. 4-8 uger ad gangen.

At have gaster med er vigtigt for budgettet, hvor man er flere om at dele udgifterne, men især også for det sociale.

Det kan dog indimellem være en udfordring. Det er jo ikke altid man deler de helt samme meninger og holdninger, men det er både lærerigt og inspirerende.

Gaster-paa-stranden

Hvad der før var mit hjem, bliver nu til vores hjem 24 timer døgnet. På 4-8 uger lærer man hinanden rigtig godt at kende, for så igen at starte forfra med nye gaster – det kan være lidt hårdt.

Det svarer lidt til at have 3-4 roommates i et hus, som udskiftes hver 4-8 uge, bare på meget mindre plads, i 30 graders varme med begrænsede ressourcer ombord.

Potentielle gaster kom en tur forbi Lady A til en kop kaffe og snak om eventyret og hvad det indebar. Vi fik sat ansigt på hinanden, testet kemi og de fik mulighed for at se båden og vurdere om det var noget de havde lyst til.

Det resulterede i at jeg på det først år af min jordomsejling, løbende havde 8 gaster med ombord.

Under rejsen er det dog lidt kompliceret med kaffebesøg, så samtaler med nye gaster er flyttet til Skype – når internettet tillader det.

Afsejling

Tiden for afsejling nærmede sig med hastige skridt.

Listen med gøremål var fortsat lang. Dagene gik primært med mit fuldtidsarbejde i Atea og aftenerne med at sætte Lady A i stand.

Jeg husker tydeligt når jeg kunne sige ”nu er det sidste sommerferie inden afsejling” og “nu er det den sidste jul hjemme i Danmark” etc.

Den 5. august 2017 sejlede jeg fra Frederikssund havn. Hele familien, tætte venner og en masse kolleger stod og vinkede farvel.

Afsejling-med-lady-a

Det var meget rørende at se og vinke farvel til alle dem som var mødt op. Mange af dem har jeg snart ikke set i 3 år. Det er vildt.

Togter

De første års togter på jordomsejlingen varede typisk 4-8 uger, alt efter hvor meget der skulle sejles og hvorhen. Jo længere vi skulle sejle, jo længere var et togt.

Gaster-ombord-lady-a

Længden på et togt er ikke nødvendigvis kun på baggrund af selve sejladsen, men også for at sikre ordentlige vejrforhold. Indimellem må man vente på bedre vejr.

Det sidste man har lyst til, er at føle sig presset til at sejle fordi nogen skal nå et fly. Så rigeligt med tid er nøgleordet når vi skal sejle lange distancer.

Sejlads-lady-a

Første års eventyr

Starten på eventyret og jordomsejlingen gik ned langs Spanien og Portugal, og herfra videre til Kap Verde. I november 2017 sejlede vi over Atlanterhavet til Caribien.

Vores første jul blev fejret i Tobago Keys i det sydligere Caribien sammen med en anden stor dansk sejlbåd, S/Y Roselina.

Panamakanalen-lady-a-casablanca

11. april 2018 sejlede vi gennem Panamakanalen og ud i Stillehavet. Derfra gik turen til Galapagos og videre til Fransk Polynesien med første stop i øgruppen Marquasas.

Stillehavet var absolut Lady A’s længste distance

Fra Galapagos til Marquasas var distancen 3068 sømil og vi brugte 22 døgn på turen. Det var næsten magisk at komme frem efter så lang tid på vandet – den 25. maj ankom vi til øen Hiva Oa.

Fra-droem-til-virkelighed-san-blas

Planen var at bruge godt 1 år i Fransk Polynesien. Vi sejlede mod Tahiti, da jeg skulle flyve hjem til min brors bryllup sidst i juni.

Jeg havde ellers lovet både andre og mig selv, at jeg ikke skulle hjem mens jeg var på eventyr. Men når ens storebror skal giftes, så bliver man da nødt til og være med.

lady-a-gummibaad

Jeg tog det nygifte brudepar med retur til Tahiti og på en 14 dages tur rundt i Fransk Polynesien. Derfra sejlede vi rundt i Atollerne i øgruppen Tuamuttus.

Tuamuttos er min yndlings ø på hele rejsen. En perlerække af smukke atoller som giver gode ankerpladser, krystalklart vand, gode dykkerspots, de smukkeste strande og små hyggelige landsbyer.

Tid til at prøve noget nyt

I oktober 2018 måtte jeg erkende, at min jordomsejling var langt vildere end jeg nogensinde havde forestillet mig. Jeg var vild med alle aspekter af begrebet langturssejlads.

Jeg var jo vant til at bo ombord på min båd allerede hjemmefra, så det var en nem omstilling at sejle på langtur. Lady A var jo allerede mit hjem – nu bare i nye omgivelser.

casablanca-langturssejlads

Jeg beundrede de store både vi mødte undervejs – især katamaranerne. De havde langt mere plads og en god indretning. Det var jo næsten som en lejlighed på vandet.

Jeg havde aldrig prøvet at sejle en katamaran – faktisk havde jeg ikke engang været ombord på en.

Jeg kunne se at denne type båd var populær herude. I Danmark havde jeg kun set en katamaran 2 gange, mens det herude ofte var halvdelen af bådene i en ankerbugt, som var katamaraner.

Jeg besluttede at sætte Lady A til salg! Jeg ville finde en båd med mere plads.

katamaran-kahyt-jordomsejling-med-s-y-casablanca

Lady A var 12 meter, indrettet med god plads både i kahyt, Cockpit og på udearealet – primært indrettet til de kolde sejldage i norden.

Jeg havde haft Lady A i mere end 5 år og sejlet over 20.000 sømil. Nu var det tid til at prøve noget nyt – og nogle gange skal man bare springe ud i det.

Lady A blev solgt ret hurtigt. Faktisk blev hun solgt til den første som henvendte sig og på den første dag med et til salg skilt på.

Lady A’s nye ejere var en familie fra Frankrig som var flyttet til Tahiti. De faldt med det samme for Lady A og sejler i dag flittigt rundt om Tahiti på weekendture.

Velkommen til Casablanca

Jagten var atter i gang efter en ny båd. Denne gang en båd som kunne tilbyde en lang række andre ting end Lady A kunne.

Jeg ville prøve noget helt andet. I Papeete Marina lå der en flot Lagoon 45F. En 14 meter stor katamaran som kun var halvandet år gammel.

katamaranen-jordomsejling-med-s-y-casablanca

Ejerne, et ældre australsk ægtepar havde købt den i Frankrig fra ny, og var i gang med at sejle den hjem til Australien. Desværre var de blevet ramt af sygdom som gjorde at de ikke kunne fortsætte sejladsen.

Udover at “hun” (katamaranen) havde en fantastisk komfort og flere sengepladser, så var hun også det perfekte hjem, for en som helst vil bo på en båd.

Hygge-paa-daekket

Efter et stykke tid blev papirerne på Casablanca underskrevet, og i november 2018 kunne jeg fortsætte min jordomsejling i Casablanca. Det var en for vild følelse.

Casablanca har gjort eventyret til søs endnu sjovere, endnu mere komfortabelt og en del nemmere.

Lady A var også en dejlig og solid båd, men det er en drøm nu at være på en båd med langt mere plads til at bevæge sig rundt på, til dykkerudstyr og med flere sengepladser.

lady-a-tahiti-jordomsejling-med-s-y-casablancaCasablanca og Lady A side om side på Tahiti

Hvis der er noget jeg har lært, så er det at gribe chancen når den er der!

Det er nu hyggeligst at være 2

Bedst som jeg tror at eventyret ikke kan blive vildere, så møder jeg norske Ann Kristin.

Ann Kristin er kaptajn på sin egen sejlbåd og sejlede fra Norge blot 2 uger før jeg sejlede fra Danmark.

Faktisk mødte jeg Ann Kristin aller første gang i Caribien – i ca. 5 minutter. Jeg husker jeg syntes hun så fantastisk smuk ud.

jordomsejling-med-s-y-casablanca-Baad-kaerlighed

Vi mødes først igen et år senere. Fra 5 min. er det nu blevet til rigtig meget tid sammen. Vi fandt hurtigt ud af, at vi havde mange fælles interesser, som vi nu bruger rigtig meget tid på at snakke om.

Aldrig har jeg mødt nogen, som jeg så hurtigt fandt en “connection” med.

Jeps… jeg er helt vild med Ann Kristin og hun giver mig hjertebanken hver gang jeg ser hende. Hun har det smukkeste smil, de dejligste øjne, en sød norsk accent og så er hun bare fantastisk smuk at se på.

Efter sammen at have sejlet rundt i 4 måneders tid, skiltes vi igen. Vi skulle hver sin vej, men aftalte at vi i maj 2019 skulle sejle fra Fransk Polynesien og fortsætte vores jordomsejling sammen.

solnedgang-casablanca

I maj satte vi kursen mod Niue, Tonga, Fiji, Vanuatu og herfra til Indonesien. Undervejs har vi sejlet side om side, hver dag og ligget ved siden af hinanden i ankerbugterne. Det fungerer næsten som sejlede vi på én og ikke to selvstændige både.

Fra 2 til 1 båd

Det har været fantastisk hyggeligt at være 2 og undervejs er følelserne vokset. Vi har nu besluttet at sejle videre på én båd, Casablanca.

Faktisk mens jeg sidder og skriver dette, så sidder Ann Kristin og syr nyt soltelt til sin egen sejlbåd, Jovial. Jovial skal være fin og gøres klar til at vi kan sætte hende til salg.

Jovial er en 33 fod – lige godt 10 meter – sejlbåd, som kan sejle på et forholdsvist lille budget. Vi håber på at møde nogle mennesker, som kan se mulighederne i Jovial og dermed overtage en velsejlende langtursbåd som er klar på endnu en jordomsejling.

Gaster-jordomsejling-med-s-y-casablanca

Indtil Jovial er solgt, så sejler vi rundt i Indonesien. Lige nu har vi Ann Kristin’s forældre ombord. De hjælper med at gøre båden klar til salg. Ann Kristin er flyttet fast ind. Det er SÅ hyggeligt.

Vores planer er at sejle tilbage til Fransk Polynesien i juni 2020 – vi er helt vilde med Fransk Polynesien og bliver nødt til at bruge noget mere tid der.

Vi samler et hold gaster og genbesøger Vanuatu, Fiji, Tonga og Niue. Sidst vi besøgte øerne, var kun smagsprøver – nu ved vi hvor vi vil bruge noget mere tid og hvor de gode steder er.

Har man en drøm, så må man tage chancen

Det skønne ved et eventyr er, at eventyr ikke kan forudses. Har man en drøm, så må man tage chancen, leve i nuet og være positivt indstillet – så tilsmiles man ofte af lykken.

Martin-herloev-jordomsejling-med-s-y-casablanca

Ann Kristin og jeg drømmer nu om at forsætte eventyret og vores jordomsejling sammen. Og ved at dele vores drøm med andre – såsom familie, venner og gaster, kan vi finansiere de ekstra år som vi planlægger at bruge.

Vi har ikke travlt med at vende retur til en mere normal dagligdag 😃

Bliv-gast-paa-casablanca

Har du lyst til at blive Gast eller Gæst?

Kunne du tænke dig at sejle med os på et togt og mærke livet på en jordomsejling, så kontakt os for en snak.

Du kan læse meget mere om hvem vi er, hvor vi er og vores mange oplevelser på vores hjemmeside “Sailing Casablanca“.

Artiklen er udarbejdet i samarbejde med Martin Herløv fra S/Y Casablanca.

→ Læs andre RejseBlogs & RejseTips på RejseTanker.dk