Tog i Japan

hurtigere og sjovere end at flyve

En af de ting man bemærker og hurtigt lærer at sætte pris på ved besøg i Japan er deres tog. Dels kører de hele tiden og dels kører de overalt.

Og så er de præcise! Står der afgang 12.22 på planen så kører toget 12.22 – punktum!

Det er utroligt effektivt og japanerne er stolte over deres jernbane. Det er et ærefuldt job at være togfører og der er stil over det når biletkontrolløren bukker og hilser hver gang han kommer ind i en togvogn for at kontrollere billetter.

Tog-i-japan-Shinkansen-togene
Shinkansen hurtigtogene er Japans stolthed

Shinkansen – et højhastighedstog

Kronen på værket er Shinkansen. Et højhastighedstog der kører på tværs af hele Japan.

Shinkansen togene blev indviet helt tilbage i 1964 og kører med hastigheder på ca. 300 km/t. Det betyder en rejsetid på den 500 km lange strækning fra Tokyo til Kyoto på 2,5 time inkl. stop undervejs.

Det er hurtigere at rejse med tog i Japan, end at flyve – når man medregninger check-in og rejsetid til/fra lufthavnene.

Shinkansen-togkupe
Shinkansen er en behagelig måde at lade sig transportere

Husk Bento-boxen

Undervejs på turen kommer en togstewardesse igennem toget og man kan købe mad og drikke samt aviser og ugeblade. Den klassiske japanske Bento-box kan således erhverves for 1.000 Yen (58 kr) og er en must-try oplevelse når man nu alligevel har 2,5 timer ledig.

Man kunne fristes til at tro at der var tale om en omgang DSB agtig plastikmad, men sådan fungerer tingene ikke i Japan. For det første er den ikke mange timer gammel og for det andet er der lagt energi og sjæl i at give de rejsende en god madoplevelse.

I den lille plastik boks finder man således et fint udvalg af små retter – Sushi, Teppanyaki kylling, ris med syrnede grøntsager m.m. Alt sammen fint arrangeret og tilstrækkeligt mad til en voksen og sulten mand.

Tog-i-japan-bento-bokse-Shinkansen
Overalt på togstationerne samt undervejs i selve toget kan man købe japanske Bento bokse med frisk og lækker mad

En anden ting man som rejsende i Japan hurtigt erfarer, er at togbilletter hurtigt spiser sig ind på rejsebudgettet. Det er ikke billigt at rejse med Shinkansen og vil man f.eks. tage turen fra Tokyo til Kyoto og videre til Hiroshima koster det 25.000 Yen (1.450 kr). Og så er man kun kommet den ene vej. Herudover er der alle ”små-turene” hvor man lige skal ud og se et tempel eller besøge en by.

Man kan med fordel booke plads på Shinkansen togene idet de indimellem kan være fyldte. Vogn 1-3 er typisk forbeholdt rejsende uden pladsbillet mens resten af toget kræver pladsbillet.

JR Pass

Ved du på forhånd at du vil rejse med tog i Japan, mellem de forskellige dele af landet, kan du med fordel købe et JR Pass.  JR står for Japan Railway Company og er opdelt i flere selskaber (Central, West, East m.fl.).

Et JR Pass giver ret til at køre frit med alle JR tog i hele Japan indenfor en periode på 1, 2 eller 3 uger.

Japan-rail-passJapan Rail pas skal bestilles hjemmefra

Det skal i den sammenhæng bemærkes at der findes flere operatører af jernbaner i Japan. F.eks. er de fleste metro linier i de store byer ikke JR Pass. Men skal man på tværs af landet eller ud til de mindre byer er der oftest en JR linie.

Japan-rail-pass
Japan Rail pas skal bestilles hjemmefra

Det skal i den sammenhæng bemærkes at der findes flere operatører af jernbaner i Japan. F.eks. er de fleste metro linier i de store byer ikke JR Pass. Men skal man på tværs af landet eller ud til de mindre byer er der oftest en JR linie.

JR Pass er kun for udlændinge og skal derfor bestilles hjemmefra inden afrejsen. Det gøres online evt, via vores JR Pass links.

Normalt får man en JR Pass kvittering med posten indenfor et par dage sammen med en oversigt over de forskellige linier.

Ved ankomst til Japan går man ind på nærmeste JR kontor, f.eks. i lufthavnen, og ombytter sin JR Pass kvittering til et JR Pass.

Dit (personlige) pas skal fremvises ved ombytningen. JR Passet er personligt og erstattes ikke hvis det bortkommer. 

JR Pass er en utrolig smidig måde at rejse på. Med passet følger retten til gratis at booke plads på togene. Det kan man med fordel gøre nogle dage forud for sin rejse ved blot at henvende sig på et JR kontor.

IC Kort

Skal man rejse lokalt eller i storbyernes metroer kan man med fordel købe et IC kort, svarende til det danske rejsekort. Kortene kan trækkes i billetautomaterne på togstationerne. Det koster typisk 2.000 Yen (115 kr) hvoraf de 500 Yen er depositum for kortet, mens det resterende beløb er kredit.

Kortene har forskellige navne (Suica, Pasmo, Icoca m.fl.) afhængigt af hvilken by man køber dem i. Alle kort kan anvendes på tværs af Japan samt i busser, supermarkeder m.m.

Når kortet løber tør for penge kan man indsætte penge i billetautomaten på stationen eller i 7-Eleven, Watson, Familiy Mart eller andre af de små supermarkeder der findes overalt.

Metro kaos

Undergrundsbanen i de store byer kan være lidt af en udfordring de første gange man skal afsted. Der er ofte et hav af linier og de betjenes af forskellige selskaber.

Tokyo-subway-route-map Tokyo metro kræver lidt introduktion

Køber man billet, skal man være sikker på at man har købt billet til netop det selskab som betjener den linie man vil med. Det kan derfor betale sig at købe et IC kort idet disse gælder på tværs af selskaberne.

Næste skridt er at finde den rette linie, og så i øvrigt finde ud af hvilken retning man skal og dermed hvilken side af perronen man skal stå på. Som med alt andet i Japan er der dog system i tingene.

Først og fremmest gælder det om at finde ud af hvilken linie man skal med. De har alle et bogstav, et navn og en farve, f.eks. G, Ginza Line, Orange farve.

Foelg-farverne-i-metroen
Følg farver, bogstaver og numre

På stationerne er linienavn og farve angivet tydeligt.

Bemærk dog at nogle stationer er delt i flere afsnit, eet afsnit pr. selskab.

Du kan derfor godt stå på Namba Station i Osaka, men hvis du skal med JR Line og du står på Kintetsu Line stationen på Namba Station, så er der 10 minutters gang ad underjordiske gange inden du kan komme med toget.

Find-din-stationFind din stations navn, nummer og retning

Når først du har fundet den rette station og perron, gælder det om at finde ud af hvilken station du skal til.

Alle stationer har et ID og et navn, f.eks. G09 Ginza Station.

På perronen er der skilte på væggen som viser nummeret på den station du står på, samt på den forrige og den næste station.

På den måde kan du lynhurtigt se om du skal den ene eller den anden vej.

Står du på M13 Shin-Osaka og skal til M12 Higashimikuni så er det blot at hoppe på det tog som kører til lavere numre.

Dit-nummer-i-metroen
Find ud af om du skal til et højere eller lavere nummer

Specielle vogne til kvinder

Bemærk at der er i metroen er specielle vogne til kvinder! Dette skyldes tilsyneladende at det i myldretiden, hvor togene er propfyldte og man i bogstaveligste forstand står som sild i en tønde, er svært for mændene at holde fingrene i ro…


Hold øje med de specielle vogne til kvinder

På en af mine første ture i Tokyo metroen var jeg uforvarent kommet til at gå ind i en vogn dedikeret til kvinder. Det var udenfor myldretiden og der var ikke så mange passagerer med. En ældre dame gjorde mig opmærksom på fejlen ved at pege på et skilt på vægge. Jeg skyndte mig at stige af og finde en anden vogn på næste perron.

Har du spørgsmål til at rejse med tog i Japan, er du velkommen til at stille dem i kommentaren herunder.