Sharm el Sheikh

Shopping i Sharm el Sheikh

Ingen rejse uden shopping og om nogen steder, er Sharm el Sheikh helt sikkert et godt sted at shoppe...

Shopping-i-Sharm-el-Sheikh

Har du hang til kvalitets kopi mærkevarer i alt fra tasker og tøj, til sko og solbriller samt lækkert blødt kamelskind, krydderier og alverdens souvenirs, så kan du godt tage en ekstra stor kuffert med til Sharm el Sheikh.

Priserne er lave og der pris-pruttes max om alt – ja faktisk billigere end i både Thailand, Vietnam og Cambodia.

På vores besøg i Sharm el Sheikh tog vi turen rundt til nogle af de shoppingområder vi havde hørt mest om.

SoHo Square – det fancy shopping område

Shopping-i-Sharm-el-Sheikh-SoHo-Square

En af vores første aftener tog vi til det fancy område SoHo Square. Vi var blevet fortalt, at det vrimlede med gode restauranter, barer, butikker i lidt højere standard og ikke mindst, god underholdning.

Vi tog en taxa dertil ved 18 tiden og lavede en aftale med taxamanden, om at han skulle hente os igen ved 21 tiden.

SoHo området må være Sharm el Sheikhs helt store lyskæde mekka. Overalt og i alle formationer og farver var området badet i lys.

Shopping-i-Sharm-el-Sheikh-SoHo-Square

SoHo ER et smukt, rent og pænt område med forskellige butikker, men vi undrede os meget over så få mennesker der var.

De mange restauranter vi havde hørt om, var ikke rigtig at finde. Vi havde lige været oppe og vende i et steakhouse, men med alt for høje priser og ikke en eneste anden gæst, endte vi med at spise fish & chips på en engelsk pub, hvor der trods alt sad lidt andre mennesker.

Shopping-i-Sharm-el-Sheikh-SoHo

Alt i alt kunne vi vel ialt tælle ca. 5 restauranter samt nogle barer med mulighed for at købe snacks.

Butikkerne var pæne, men ikke med et bedre eller billigere udvalg end det vi kunne købe i de små butikker på vores hotel og underholdning så vi intet af.

Shopping-i-Sharm-el-Sheikh-SoHo-Square

Ved 21 tiden begynde vi at gå os tilbage mod vores taxa. På dette tidspunkt var der kommet en del flere mennesker til, og det begyndte at gå op for os, at SoHo Square nok først rigtig “starter” ved 20-21 tiden.

Flere lys var blevet tændt og steder, som ellers havde været lukket, var nu åbne.

Vi nåede ikke at se nogen form for underholdning – og vi vil helt sikkert anbefale, at skal du besøge SoHo så tag ikke dertil før ved 21 tiden.

Shopping-i-Sharm-el-Sheikh-SoHo-Square

Det er en ok oplevelse at besøge SoHo Square – der er kræset om detaljerne for at gøre stedet mere fancy og attraktivt end andre steder.

Stemningen er god, og hvis ellers tjenerne ville tage sig sammen og tage imod bestillinger, så er det ret hyggeligt at sidde på torvet med en drink eller vandpibe, og se på den blandende skare af mennesker som går forbi.

Du kan læse mere om SoHo Square HER

The Old Market

Efter sigende, så skulle The Old Market være byens billigste shoppingområde. Da vi endnu intet havde shoppet, var det med stor købetrang vi tog til dette marked.

Shopping-i-Sharm-el-Sheikh-The-old-Marked-krydderier

Med taxa blev vi sat af lige udenfor den kæmpe store og smukke moské, som i mørket lyste flot op.

Shopping-i-Sharm-el-Sheikh-The-old-Market-moske

Vi havde dårligt sat benene på jorden, før adskillige sælgere forsøgte at charmere sig ind på os og inden vi nåede at sige nej og stop, havde de enten klædt os i div. klæder eller taget billeder af os med moskéen i baggrunden.

Vi var ikke helt forberedt på disse angreb, men alle var søde og der var ingen sure miner, når vi forlod butikkerne uden at købe noget.

Shopping-i-Sharm-el-Sheikh-the-old-market-cleopetra

Shopping-i-Sharm-el-Sheikh-The-old-Market-udklædning

Meningen var, at vi ville spise aftensmad på The Old Market, men der blev vi virkelig udfordret. The Old Market er primært henvendt til de lokale – det samme er de få restauranter der ligger.

Med det lille og kun meget lokale udvalg af restauranter, valgte vi en tilfældig. Vi bestilte hver en cola og gik igang med at nærstudere menukortet.

Størstedelen anede vi ikke hvad var, men da vi nåede retterne med nyrer, lever, fårehoveder og testikler, så blev vi en anelse nervøse for hvad de andre retter mon kunne være og besluttede, at vi nok bare skulle nøjes med vores colaer.

Shopping-i-Sharm-el-Sheikh-The-old-Market-menukort

Vi tog endnu en tur rundt på markedet, som havde et godt og bredt udvalg af alverdens butikker. Priserne er var lave, men helt de samme som andre steder.

The Old Market var fint at besøge og nok det sted man kommer tættest på de lokale.

Moskéen kan efter sigende besøges indvendig, vi så den dog kun udefra.

Naama Bay – “Sharms” største og mest besøgte shopping område

En af vores sidste aftener, besøgte vi Naama Bay. Området havde vi hørt skulle være meget både turistet og med mere “aggressive” sælgere.

Shopping-i-Sharm-el-Sheikh-Naama-bay-gaden

Vi blev af vores taxa sat af forenden af den store gågade, hvor alle butikkerne lå på den ene side af gaden og restauranter/barer på den anden.

Naama Bay er stort og der skulle være rigtig meget at opleve i området. Vi havde dog kun nogle få timer som skulle bruges på shopping, så vi så vist kun en lille brøkdel af det der var.

Shopping-i-Sharm-el-Sheikh-Naama-bay-butikker

Alle sælgere var, som alle andre steder, rigtige søde og “anmasende” på en helt ok måde – på ingen måde aggressive.

Vi fik grinet godt igennem – og igen blev vi klædt ud – og jeg lå konstant i forhandlinger om hvor mange kameler jeg skulle have for at gifte min ældste datter væk 🙂

Shopping-i-Sharm-el-Sheikh-naama-bay-sælger

Forhandlingerne er igang om kameler mod ægteskab med min ældste datter

Naama Bay blev stedet hvor vi fik shoppet alt det vi turde (aht. toldregler).

Måske vi nu bare var blevet bedre rustet i både prisprutning og afslag på at besøge samtlige butikker, men vi fik faktisk shoppet rigtig billigt – og til priser som er billigere end i Asien.

Vi kunne godt lide Naama Bay, som på ingen måde var så turistet som vi var blevet fortalt.

På vejen tilbage til en taxa, gik vi langs restauranterne – her var underholdningen godt igang med både mavedansere, slangetæmmere, karaoke barer mv. Underholdning for både store og små.

Shopping-i-Sharm-el-Sheikh-naama-bay-restauranter

Næste gang vi besøger Sharm el Sheikh, skal vi helt sikkert afsætte langt flere timer til Naama Bay.

Facebook fik vi anbefalingen at finde en af de hyggelige vandpibe caféer og sidde og kigge ud over vandet – det vil vi følge op på næste gang.