Skønne madoplevelser i Budapest

15. september 2017 Budapest   RejseBlog

Madoplevelserne i Budapest er i en klasse for sig... Side om side ligger små hummusbarer, lokale ungaske spisesteder og Michelin restauranter og uanset hvor du spiser, smager det fantastisk

Madoplevelser i Budapest var noget af det jeg havde glædet mig mest til på vores 4 dages tur til byen. Hjemmefra havde jeg læst anbefalinger på flere blogs, og de steder som gik igen på flere blogs, skrev jeg ned på min “to visit” liste.

Százéves étterem – Lokal restaurant

Første dag i Budapest skulle det være lokalt og ikke noget fancy. 50 m ned ad gaden fra vores hotel, lå en lokal restaurant, som reklamerede med god og billig mad, akkompagneret af et lille husorkester!

Madoplevelser-i-Budapest-Szazeves-etterem

Middag på Szazeves Etterem Restaurant

Et rigtig hyggeligt sted – meget lokalt med et stort udvalg af lækkert mad til billige priser.

Portionerne var store og meget velsmagende. Mens vi sad og spiste, gik det lille orkester rundt ved bordene og spillede ungarsk musik.

En rigtig god oplevelse – jeg havde lidt følelsen af at være med i et afsnit af serien “Allo Allo” – for både stilen og musikken var fuldstændig som i serien.

Pris for 3 hovedretter, en salat, en dessert, 2 øl, en flaske rødvin kr. 400,-

Adresse: Százéves étterem – 1052 Piarista u 2. (Pest)

Der findes rigtig mange af disse lokale restauranter rundt om i byen. Maden er god og solid og en hovedret ligger på mellem kr. 25,- og 75,-

Café New York – verdens smukkeste café

Madoplevelser-i-Budapest-New-York-Cafe

Med vores hop on/hop off bus kørte vi direkte til denne fantastiske café, hvor vi skulle spise frokost.

Vi var slet ikke forberedt på hvad der ventede os, og blev totalt målløse da vi trådte ind ad døren.

Heldigvis havde jeg reserveret bord, som gjorde at vi kunne gå udenom den 3 m lange kø som ventede på at få bord.

Madoplevelser-i-Budapest-New-York-Cafe

Aldrig har jeg set noget så fantastisk – og det er bestemt ikke uden grund, at caféen kaldes “verdens smukkeste”.

Endnu en fantastisk oplevelse, MEN vil du ind og opleve caféen vil jeg anbefale at du tager “afternoon tea” derinde.

Vi spiste frokost og den var ualmindelig kedelig…. vi måtte rykke for både at afgive vores bestilling, at få maden og til sidst, at få regningen. Bordet bag os, fik eftermiddagskaffe/te med et skønt kagebord – det tror jeg du vil være mere heldig med.

Prisen for 3 retter og 3 øl blev ca. kr. 300,-

Adressen: Café New York – 1073 Budapest, Erzsébet krt. 9-11 (Pest)

Bock Bisztro – Michelin restaurant

Restauranten havde vi læst skulle være super god, krævede reservation og man skulle være klædt pænt på. Vi ankom med taxa og allerede på døren, blev vi mindet om, at nu trådte vi ind på en Michelin restaurant.

Madoplevelser-i-Budapest-Bock-Bisztro

Vi blev ført ud i den lille udendørs gård, som var super hyggelig, men med utrolig meget larm fra gaden. Nu skulle vi prøve vores første Michelin måltid og valgte den 6 retters menu.

Vinen var dyr, så i stedet for en flaske, tog vi kun et enkelt glas vin. Allerede her følte vi os lidt snydt… glasset var meget stort i forhold til den knapt 1 dl vin der blev hældt op til hhv. 22,- og 27,- kr.  (rødvin er lidt dyrere end hvidvin).

De første 2 menuer kom rimeligt hurtigt og smagte vidunderligt. Herefter gik det hele lidt i stå og der gik længere og længere tid mellem retterne.

Kvaliteten (smagsoplevelserne) varierede en del – noget var vidunderligt, andet knapt så fantastisk (ben i fisk mm).

Madoplevelser-i-Budapest-Bock-Bisztro

Da der stadig var 2 retter tilbage var vi tæt på at falde om af træthed… det larmede fra gaden, tjeneren var meget ivrig efter at lave drikkepenge – tangerende til det irriterende – det begyndte at regne og maden kom bare ikke.

Endelig efter 3 timer blev vi færdige og bad om regningen.

Tjeneren gjorde en stor dyd ud af, at forklare at hans drikkepenge skulle lægges kontant – hvilket gjorde, at vi slet ikke havde lyst til at lægge noget (vi lagde dog lidt).

Selvfølgelig var det en god aften, men vi var alle 3 skuffede over oplevelsen. Når jeg kommer tilbage til Budapest, bliver det ikke en restaurant jeg besøger igen – men måske vi bare var uheldige.

Pris for 3 pers. med hver 6 retters menu og i alt 4 glas vin kr. 1.018,-

Adresse: Bock Bisztro –1073 Budapest, Erzsébet körút 43-49 (Pest)

Hummus Bar – ligger over hele byen

Flere steder havde jeg læst om hummusbarerne så det skulle vi prøve. Vi google “hummusbar” og gik efter den nærmeste på gps’en.

En lille bar hvor der ingen tvivl var om, at her vrimlede det med besøgende som enten skulle have takeaway til frokost eller backpackere som skulle spise godt og til lave priser.

Bag disken – som ikke var stor – knoklede 6 piger med at lave de mange forskellige hummus retter som biksen bød på.

Madoplevelser-i-Budapest-Hummusbar

Vi delte en tallerken med salat og falafel på en cremet hummusbund samt 2 stk. foccacia brød.

Pris for 2 pers. samt 2 fadøl ca. kr. 50,-

Vi kan varmt anbefale at spise på disse hummusbarer – maden smager fantastisk og er super billig.

Adresse: Ligger over hele byen – brug gps’en på din mobil.

Tanti – Michelin restaurant

Tanti var også en restaurant vi hjemmefra havde fået anbefalet.

Jeg havde læst, at umiddelbart efter de havde fået en Michelin stjerne, havde de mistet den igen – om det er rigtigt og hvorfor de skulle have mistet den og om de har fået den igen, ved jeg ikke, men da vi ankom til restauranten, sad stjernen i hvert fald stadig på døren.

Efter en lille omvej med taxa’en (som troede det var en anden restaurant) blev vi sat af ved et indkøbscenter, som lå lidt uden for alfavej. Umiddelbart forestiller man sig ikke at “så fin” en restaurant ligger i et indkøbscenter.

Madoplevelser-i-Budapest-Tanti-Restaurant

Allerede fra vejen kunne vi kigge ind i restauranten og det lignede langt fra en Michelin restaurant (som vi havde forestillet os at sådan en skulle se ud) og havde det ikke været for Michelin skiltet på døren, ville vi være sikre på, at vi var gået forkert.

Besøget på Tanti blev vores absolutte bedste restaurantbesøg i Budapest. Restauranten var på ingen måde fancy eller fin, men helt afslappet og hyggelig.

Den unge og meget kompetente tjener anbefalede os en 5 retters menu – som han selv udtrykte det; den 3 retters er for lille og den 9 retters er for lang – sidstnævnte kunne vi kun give ham ret i, set i bagspejlet med Bock restauranten.

Vi bestilte den 5 rettes menu inkl. en tilhørende vinmenu.

Hver gang en ret og en vin blev serveret, var det sammen med en detaljeret forklaring om hvad vi fik, hvordan det blev lavet og hvor råvarerne kom fra – en yderst professionel præsentation.

Indimellem fik vi også lidt andre smagsprøver på både mad og vin, som lå udenfor vores menu.

Madoplevelser-i-Budapest-Tanti-Restaurant

Vi havde en fantastisk aften og retterne kom med tilpas mellemrum. Der var ikke en eneste ting vi kunne sætte en finger på og det smagte så englene sang.

Udover maden var det en fornøjelse at blive præsenteret for de skønne, men også noget anderledes vine, som selvfølgelig var tilpasset vores retter. Alle vine var lokale (tror vi må undersøge en vinrejse til Ungarn).

Adresse: Tanti – 1124 budapest, apor vilmos tér 11-12 (Buda)

Af andre spændende ting vi har skrevet om Budapest kan du læse:
4 dage og 3 nætter i Budapest