Efter nogle dage i Kuta på Bali, så vi virkelig frem til ø paradiset Gili Islands…

Gili Air & Gili Meno

Vi var blevet anbefalet øen Gili Air, som skulle være en god mellemting mellem Gili Trawangan (party øen) og Gili Meno (den næsten øde ø).

gili-air-og-gili-meno

Dagen inden afgang, havde vi brugt en del tid på at finde ud af hvordan vi billigst kunne sejle Gili Øerne.

Priserne svingede meget, og billigt var det bestemt ikke. Jeg skrev til flere selskaber i håb om at kunne få prisen ned – uden held.

Efter hårde forhandlinger i en lille lokal tour biks, endte vi med at få presset prisen lidt ned og billetter blev købt til 400.000 IDR (ca. 200 kr.) pr. pers. t/r inkl. afhentning på vores hotel.

Turen til Gili øerne

Vi blev fra vores hotel i Kuta hentet i minivan, som kørte os til “færgelejet” i Panang, en tur på ca. 1-1,5 times kørsel, afhængig af hvor mange stops der er undervejs.

gili-air-og-gili-meno-Havnen

Regnen silede ned og vi blev sat af midt i et kaos af backpackere, sælgere i alle afskygninger, billethajer, høns i kurve etc.

Her skulle vi vente indtil vi fik en melding om, hvornår vi kunne gå ud til båden – det blev sådan ca. en time senere.

ALT hvad vi var i besiddelse af sejlede i vand og humøret var bestemt ikke i top.

Overfarten tog ca. 3 timer med stop på både Gili Trawangan og på Lombok.

Vi fik nogle ”dejlige” pladser lige ved siden af toiletterne og havde nu 3 timer med duften af urinalkugler at se frem til.

Heldigvis var første stop Gili Air. Der opstod dog lidt tumult på kajen, da det viste sig, at vores bagage var registreret til at skulle videre til Gili Trawangan.

Mandskabet på båden forsøgte at overtale os til at sejle videre med vores bagage og så komme tilbage med bagagen efterfølgende.

Det var vi bestemt ikke interesserede i, men efter flere protester (der var andre end os) fik vi dem endelig til at læsse vores ting af.

Gili Air

gili-air-og-gili-meno-hestevogn

Endelig var vi kommet til paradis – en ø uden motoriserede køretøjer og veje kun belagt med sand.

Vi fik hurtigt fordelt os i et par hestevogne, som skulle køre os til “Nusa Indah bungalows” som vi havde booket aftenen forinden.

En virkelig sjov, hyggelig og middelalderlig oplevelse, sådan at blive transporteret i en hestevogn.

Prisen for sådan en tur på ca. 10-15 min. kostede 100.000 IDR (ca. 50 kr.)

gili-air-og-gili-meno-Indah-Bungalow

Nusa Indah bungalows skulle nu være vores base de næste 3 dage.

Bungalows i rigtig balinesisk stil til kun ca. kr. 140,- i døgnet, med en beliggenhed på den nordvestlige side af øen – og med Gili Airs absolutte bedste strand.

Faktisk tror jeg vi var de eneste som boede på resortet i disse dage.

Du kan læse vores anmeldelse af resortet HER og finde priser HER

Stranden ud for Nusa Indah bungalows havde vi stort set for os selv, men lå i gåafstand til andre mindre resorts og restauranter.

Stranden var, udover at være den smukkeste også den reneste og den med færrest sten og koraller i sand og vand – og stranden med den bedste solnedgang.

gili-air-og-gili-meno-Solnedgang

3 dage blev brugt på at snorkle blandt smukke koraller og farvestrålende fisk og gåture op og ned af sandvejene, for bla. at finde nye spisesteder.

Hver eftermiddag blev et nyt solnedgangsspot fundet, hvor scenariet skulle nydes med enten en eksotisk drink eller kold øl i hånden.

Efter Nusa Indah bungalows syntes vi det kunne være sjovt, at prøve et nyt område på øen.

På nettet fandt vi resortet “Sunrise Gili Air Hotel” som lå på den sydøstlige side af øen.

På TripAdvisor havde resortet fået nogle rigtige gode anmeldelser og billederne så fantastiske ud.

Jeg sendte dem en mail, og hurtigt fik jeg forhandlet mig frem til en lidt bedre pris end den jeg kunne finde på nettet (vi var der i lav sæsonen, så er det altid lidt lettere at prutte prisen ned).

Vi bookede 3 dage til kr. 271,- pr. døgn – lidt dyrere end nogle af de andre steder vi havde boet – men det så super godt ud, så nu ville vi forkæle os selv lidt.

gili-air-og-gili-meno-Ankomst-til-Sunrise

Wauw… vi ankom med hestevogn om formiddagen og allerede fra vejen kunne vi mærke, at dette resort nok ville blive vores bedste ophold på hele rejsen.

Vi blev indlogeret i vores super skønne 2 etagers balinesiske bungalows – det kunne ikke blive mere eksotisk.

gili-air-og-gili-meno-Sunrise-bungalow

Du kan læse vores anmeldelse af hotellet HER og finde priser HER

Vores nye beliggenhed på Gili Air var noget mere livligt end i den nordlige ende.

Livligt på den gode måde – alt foregår i et meget afslappet tempo og med en god stemning blandt både lokale og deres gæster.

Følger man strandvejen – uanset om det er den ene eller den anden vej – kommer man forbi flere dykkercentre, små lækre special butikker, minimarkeder (som ikke er billigere med fx. drikkevarer end hotellerne).

Adskillige restauranter, is- & pandekagehuse og et par barer – hvor volumen på musikken er moderat sammenlignet med Gili Trawangan.

gili-air-og-gili-meno-Barliv

De fleste steder arrangeres der ture med snorkling, dagsture til andre øer, trekking etc.

Til trods for at man er på en ø, så kan alt lade sig gøre – alle steder ser man skilte med afstande og tour tilbud til div. vandfald, rafting på Bali, surfing på Lombok etc.

Ud over hestevognene, så er det på cykel man kommer rundt på øen – hvilket vi havde meget sjov med.

Vi lejede cykler et døgn for 40.000 IDR (20 kr.) og begav os ud på den 5 km lange rute det er, at køre rundt om øen.

gili-air-og-gili-meno-Keep-smiling

Vi brugte en eftermiddag på cykel, hvor vi tog hele “strandvejen” rundt om øen, men også krydsede ind over midten.

På midten af øen bor de lokale og her finder du også en del mindre resorts og nogle gode lokale restauranter.

En herlig tur, som ikke alle steder var lige nem at tilgå – at cykle i sand kan indimellem godt være en udfordring.

Inden vi nåede tilbage til vores resort, nåede det selvfølgelig også at blive mørkt, men med et par telefoner som lommelygte, lykkedes det os at undgå de største huller i vejen.

gili-air-og-gili-meno-Cykler

Grundet vi var rigtige glade for at være på Gili Air og at turismen faktisk var meget begrænset (husk vi var der i lavsæsonen), så besluttede vi, at Gili Meno kun skulle besøges på en dagstur fremfor at bo der.

Gili Meno

Gili Meno lå ikke længere væk end at vi fra stranden på Gili Air kunne sidde og kigge over på øen.

gili-air-og-gili-meno-Drinks-med-udsigt-til-Gili-Meno

En tidlig morgen gik vi ned til havnen for at tage den lokale “public boat” til Gili Meno. Turen med båden tog ca. 15 min. og kostede 23.000 IDR (11 kr.).

Om Meno havde vi hørt, at det var Gilis absolut mest stille ø – en rigtig Robinson Crusoe ø og øen med skildpadder både i havet og på sanatorium.

gili-air-og-gili-meno-Stranden-paa-Meno

Igen wauw…. Meno er helt sikkert den smukkeste af de 3 Gili øer. Strandene med det krystal blåt vand, er mere fantastiske end man kan forestille sig.

Her finder du den bedste og smukkeste snorkling.

Netop som vi landende med båden, blev vi mødt af nogle lokale som tilbød os at købe en guidet tour rundt på øen. Det afslog vi, da Meno er den mindste af øerne og vores eneste formål med at besøge øen var, at slentre rundt på stranden, snorkle og at besøge skildpadde sanatoriet.

Det var et udemærket valg, for vi gik ikke meget længere end et par 100 m så kom vi til sanatoriet inde på øen.

gili-air-og-gili-meno-Skildpadde-sanatorium

Det var fantastisk at se skildpadder i alle størrelser – også rugesteder, og samtidig vide, at ved at have disse sanatorier og støtte dem, er man med til at bevare havskildpaddernes eksistens.

Måske tænker man i første omgang, sikke et kedeligt liv bare at padle rundt i dette bassin, men på den anden side, så er det vel bedre end at blive spist.

I 9 mdr. vokser skildpadderne her, hvorefter de bliver sat ud i havet og burde så kunne klare sig selv efterfølgende.

Efter besøget på sanatoriet var det blevet tid til at snorkle og se om ikke vi kunne spotte en enkelt eller 2 store havskildpadder i det fri.

gili-air-og-gili-meno-Havskildpadde

Det blev en helt uforglemmelig snorkle oplevelse.

Lige så snart vi kom i vandet, blev vi overrasket over hvor rent og blåt vandet var. Når man svømmede ud på det dybere vand, fik man følelsen af, at svæve på overfladen.

Selve korallerne og planterne på bunden, var ikke farverige eller “smukke” – det var vandet som gjorde scenariet smukt.

Solens stråler var tydelige at se gennem vandet, og lyste alt op. Selv ude på det dybe, hvor man ikke kunne se bunden, var vandet ualmindeligt smukt.

Heldet var med os – inden længe dukkede havskildpadderne op, og vi nærmest svømmede sammen med dem.

gili-air-og-gili-meno-Havskildpadde

På det dybe vand kunne vi se dem når solens stråler lyste på deres skjold.

På det lave vand nærmest flød de langs bunden og indimellem tog de turen op til overfladen, for at trække luft.

Det var en rigtig stor oplevelse – og især for mine 2 børn (10 og 11 år), som sagtens kunne svømme med.

Da en kæmpe stor skildpadde svømmede op til overfladen for at trække luft, svømmede vi helt tæt på, hvilket den tilsyneladende var fuldstændigt ligeglad med.

Det er en fuldstændig ubeskrivelig oplevelse, at se og svømme med disse smukke havskildpadder.

Vandet er meget børnevenligt, dog er det vigtigt at børnene kan svømme.

Vi havde en lille smule strøm i vandet, og da vi havde snorklet rundt i et par timer, var vi trætte og svømmede ind.

Med strøm i vandet kan det godt være lidt hårdt at komme ind – og det kan blive en udfordring for yngre børn.

Selv om øen er meget stille, så er den ikke mere stille end, at man (heldigvis), efter en kæmpe snorkle oplevelse kan komme op og sidde og hygge med lidt mad & drikke.

gili-air-og-gili-meno-Drinks

Gili Meno er en ø man SKAL opleve, når man tager til Gili Islands. Man skal ikke købe en guidet tur på øen – spar pengene og gå selv på opdagelse – det vil du ikke fortryde!

Er du til 100% fred og ro, så kan du sagtens finde overnatningssteder på Meno, men det bliver nok noget med at gå i seng med solen. Det kan alle vel godt have brug for en gang imellem.

Sidst på eftermiddagen gik turen retur med public boat til Gili Air.

Gili Air & Gili Meno ER et barfods paradis, her går tiden i stå og intet andet end livsnyderi synes vigtigt længere.

Efter ca. en uge på Gili Air besluttede vi, at nu måtte vi hellere se at komme videre (men vi kunne sagtens være blevet meget længere).

Vi skulle videre til Lombok og nærmere specifikt Kuta (ikke at forveksle med Kuta på Bali).

Vi havde fra et par friske unge australske surfer fyre, var blevet anbefalet som værende fantastisk, både hvad angår surfing, strande og mad. Så det skulle vi selvfølgelig ud og undersøge.

Gili Air kan man vist roligt sige, blev vores favorit ophold på hele vores Bali & Øer rejse.

Kommer vi en dag tilbage til Bali så vil det primært være for at tage til Gili Air.

Tanker & observationer om Gili Air

• Et rigtig barfod paradis med tilpas chillout stemning
  • Badesko er en stor fordel, da vandet er fyldt med sten og koraller
  • Hold kraftigt øje med om tax og service er inkl. oplyste priser på restauranter (gælder både Bali og øer)
  • HUSK lommelygte – det er MEGET mørkt om aftenen
  • Man bliver overrasket over de meget korte afstande – man kan gå til alt
  • Tjek hvad du må kan hæve på de forskellig ATM maskiner – det varierer meget – står der min. 150.000 så kan du som regel hæve 3 mio.

Tanker & observationer om Gili Meno

• Paradis på jord – absolut den mest stille ø
  • Husk badesko
  • Hvis man overnatter så HUSK lommelygte
  • Drop tourguider – der kan gåes til alt
  • Brug Public Boat fra Gili Air havnen – den er billigst
  • HUSK snorkle udstyr, solcreme og håndklæde