Jeg er faldet fuldstændig pladask for Koh Kood!

En ø som har formået, som en af de få, at bevare sin smukke og frodige natur, sine fantastiske rene strande med krystalklart vand og en autenticitet jeg næsten havde glemt eksisterede.

Koh Kood – helt uspoleret og autentisk

Måske jeg slet ikke skulle fortælle dig om øen og i stedet holde den hemmelig, men jeg kan slet ikke holde mund…. for hold nu op et paradis jeg har besøgt.

koh-kood-Bang-bao-bay

Turen til Koh Kood

Fra Dubai fløj vi til Bangkok. Efter et par overnatninger på Amara Bangkok, tog vi kl. 9 om morgenen ind til Ekkamai busstation for med minivan, at køre de ca. 5 timer til Trat provinsen, hvorfra båden til Koh Kood sejler.

koh-kood-Trat-Bus-station
Busstationen Ekkamai i Bangkok

Til trods for, at vi havde god tid til at nå båden i Trat, så kom vi med den mest håbløse minivan og chauffør, som med sin elendige kørsel, blev årsag til at vi ikke kunne nå båden til Koh Kood.

Da vi vidste at båden til Koh Kood for længst var sejlet og vi stadig var langt fra “endestationen”, tog vi en rask beslutning og hoppede af minivan’en.

Vi tog en taxa til havnen (Laem Sok) i Trat, hvorfra vi tog båden til Koh Chang.

Koh Chang

Vi ville hellere have en ekstra overnatning på Koh Chang end i Trat, og da jeg før har været på Koh Chang, vidste jeg at vi også derfra kunne sejle til Koh Kood.

koh-chang-indsejling
Indsejlingen til Koh Chang

Dermed fik vi en “bonus” overnatning på vores yndlings hotel “Nature Beach Resort” på Koh Chang.

Nature-beach-Resort-Koh-Chang
Nature Beach Resort

Nature Beach kunne de oplyse os om, at båden til Koh Kood sejlede næste formiddag kl 11.30.

En time før afgang stod vi på havnen i Bang Bao, klar til endelig at sejle til Koh Kood.

BUM hotellets tidsplan for bådene var for højsæsonen og ikke lavsæsonen, så på denne årstid (maj mdr.) var der kun én enkelt morgen afgang og det var kl. 9.30.

Det skal ikke være nogen hemmelighed – jeg var ved at miste troen på, om vi overhovedet ville komme til Koh Kood.

Mens jeg stod og brokkede mig, fik de i båd-biksen overtalt mig til, at købe speedbådsbilletter inkl. afhentning på hotellet, til den næste morgen.

Et par timer senere var vi tilbage på “Nature Beach Resort“.

Læs min anmeldelse af Nature Beach Resort HER

Nature-beach-resort-solnedgang
Solnedgang på Nature Beach

Helt som aftalt, blev vi næste morgen hentet på hotellet og igen kørt til havnen i Bang Bao.

Afsted til Koh Kood

Sammen med ca. 10 andre passagere sejlede vi i høj fart og med kurs mod Koh Kood, en tur på ca. 70-90 min.

En skøn tur med sol i ansigtet og vind i håret – og overraskende nok var der redningsveste til alle.

På turen passerede vi øerne Koh Wai, Koh Kham og Koh Rayang – øer jeg aldrig hverken har set eller hørt om før og som helt sikkert skal undersøges nærmere.

Omkring middagstid, blev vi sat af på bådebroen til Away Resort – resortet vi i de næste 2 nætter skulle bo på, og hvor de stod klat til at modtage os.

Her kan du læse hvordan du kommer til Koh Kood

2 nætter på Away Resort

Det føles altså lidt ekstra luksus-agtigt, når man sådan bliver leveret direkte til døren, fremfor bare på en havnekaj.

Men på Koh Kood er der ikke taxa’er eller anden form for offentlig transport, så derfor bliver gæsterne (hvis de har forudbooket) leveret direkte på hotellernes små træ-broer.

Away-Resort-baadebro-koh-kood
Away Resort bådebro

Jeg vil dog tro, at kommer man til øen uden at have booket hotel, så vil man blive sat af i den lille havn (hvorfra man også forlader Koh Kood), og så kan man vel få et lift af en eller anden.

Stiller du dig ud på gaden i den tro, at der kommer en taxa, så kommer du til at vente længe.

Efter hurtigt og meget imødekommende in-check i receptionen på vores resort, blev vi langs vandet fulgt til vores “Oceanview Bungalow”.

En bungalow som lå helt fredeligt med udsigt over haven, vandet og mel-sands øen – som vi helt sikkert skulle svømme over til senere på dagen.

Away-Resort-Bungalow
Away Resorts bungalow

Dagen blev brugt på at udforske og nyde omgivelserne på dette næsten rekreative område. Af aktiviter var der (en lille) swimmingpool, kajakker og paddle-boards til fri afbenyttelse, massage-hus, en lille bar med diverse spilleborde samt en restaurant med virkelig skøn mad.

Rundt på hele området var der små salaer (chill-out hytter). Her kunne man i timevis ligge med en kold “fruit smoothie” eller et glas vin, og bare kigge ud på den smukke udsigt.

Vi havde set et lille orange fly stå parkeret på øen, som kun lå en lille svømmetur fra vores strand. Det måtte vi selvfølgelig over og kigge på.

Vi havde fået fortalt at flyet havde været brugt i en filmoptagelse, men var aldrig ville blive fjernet igen (det er det vist blevet nu).

koh-kood-helt-uspoleret–Away-Resort-området
Lidt af området ved Away Resort

Da vi nu ikke på egen hånd kunne komme rundt og udforske øen – jeg var ikke modig nok til alene at køre rundt på scooter med mine 2 unger – lavede jeg en aftale med receptionen om, at de næste formiddag skulle køre os rundt til nogle af øens højdepunkter.

De gav mig et kort over øen og indkredsede nogle af de steder, som skulle være et besøg værd.

Næste formiddag hoppede vi op på ladet af en pick-up, og så skulle øen udforskes.

Koh Kood sightseeing

1. stop blev – efter en skøn køretur op og ned af bjerge med den tropiske regnskov på begge sider – øens lille fiskerlandsby.

koh-kood-fiskerlandsby
Fisker landsbyen på Koh Kood

Byen bestod udelukkende af træbroer hvor huse, restauranter, både m.m. lå fortøjret til broerne. Mellem broerne var der store net til (hvad jeg vil tro var) opdræt af fisk – bla. spottede vi nogle minihajer.

Området var 100% lokalt og vi var absolut de eneste faranger (hvide udlændinge).

koh-kood-helt-uspoleret–børn-i-fisker-landsbyen
Børn i den lille fiskerby

koh-kood-helt-uspoleret–fisker-landsby
Bådene side om side i fisker landsbyen

2. stop blev på én af de mange helt øde strande.

Koh Kood er den næststørste ø efter Koh Chang, men størstedelen af øen er dækket af bjerge og regnskov, og det er primært de vestlige og sydlige områder som besøges af turister.

Af uransaglige årsager, så har turisterne endnu ikke opdaget, at der stadig ligger mange helt uberørte strande på Koh Kood. En af dem besøgte vi på vores 2. stop.

koh-kood-helt-uspoleret–øde-strand
Øde strande på Koh Kood

3. stop Klong Chao vandfaldet.

Vi blev sat af ved “indgangen” til skoven med vandfaldet, og skulle herfra gå ca. 10 min. før vi nåede frem.

For at komme helt ud til søen og vandfaldet, skal man først klatre lidt rundt på nogle forholdsvise glatte sten, som vandet stille løber ned af.

I den bagende hede var det en fornøjelse at komme ud til dette forfriskende sted.

Et rigtigt dejligt naturområde, som også var pænt besøgt af både thai’er og andre turister.

4. stop blev på endnu en strand – den smukkeste strand jeg endnu har været på i Thailand. Jeg tror billederne taler for sig selv.

koh-kood-helt-uspoleret–Bang-Bao-Bay
Bang Bao Bay – Den mest fantastiske strand

koh-kood-helt-uspoleret-Bang-bao-bay

En helt vidunderligt strand, med masser af fred, små bungalows på stranden, mulighed for at ro i kajakker, træbroer ud for de forskellige resorts, massage etc.

Selvom stranden lå helt stille hen, så var der stadig mulighed for aktiviteter. Jeg  skal ikke kunne sige, om der på en anden årstid er mange flere mennesker, men det virkede som et sted med fred og ro året rundt.

Antallet af resorts var begrænset, i forhold til hvad man ellers oplever i Thailand.

Efter et par timers kørsel rundt på Koh Kood, var vi igen tilbage på Away Resort.

Egentligt skulle vi kun besøge Koh Kood og Away Resort i 2 dage og så videre til Cambodia. Efter vores lille tur rundt på øen kunne vi slet ikke få nok.

Vi er nødt til at tage 2 dage mere….

Vi besluttede at blive på øen 2 dage mere, men nu på et andet resort.

Du kan læse vores anmeldelser af Away Resort HER

2 nætter på Beach Natural Resort

2 nætter blev booket på “Beach Natural Resort“, som lå på den sydvestlige side af øen, og som jeg flere gange på Hotels.com havde kigget på og som så vildt godt ud.

Det var lidt dyrt, men da jeg havde opsparet nogle rewards* hos Hotels.com fik jeg de 2 overnatninger til under halv pris.

koh-kood-helt-uspoleret-Natural-beach-Resort
Beach Natural Resort bådebro

Til vores glædelige overraskelse lå dette skønne hotel på den vidunderlige strand (Bang Bao Bay), vi havde besøgt på turen rundt på øen.

Da jeg bookede vores bungalow på Beach Natural Resort, skrev jeg direkte til dem, at vi gerne ville afhentes kl. 11 om formiddagen på Away Resort. Det fungerede upåklageligt.

Endnu 2 dage i paradis, som blev brugt på at udforske stranden i detaljer.

Udover vores “over middel” resort, så lå der flere små hyggelige – og helt sikkert langt billigere – backpacker bungalows på stranden.

Der var dykkeshops, massagesteder, restauranter og barer langs stranden.

koh-kood-helt-uspoleret-bungalow
Små bungalows langs stranden

koh-kood-helt-uspoleret–Beach-natural-Resortkoh-kood-helt-uspoleret–Bang-bao-Bay

The Beach Natural Resort lå vidunderlig og var et rigtig dejligt resort, men til prisen og de 5 stjerner, mener jeg, at der burde være bare én som kunne tale engelsk.

Jeg tror ikke vi lavede én eneste bestilling på mad og drikke, som blev forstået – stort set hver gang fik vi noget helt andet, eller de havde misset halvdelen af ordren, og det er ikke i orden med et hotel i den kategori.

Tilbage til fastlandet Trat

Efter de 2 dage skulle vi videre til Cambodia, og i receptionen sørgede de for, at vi blev kørt ned til den lille havn, hvorfra man sejler til enten andre øer eller fastlandet.

koh-kood-helt-uspoleret-faergen
Den lokale båd fra Koh Kood til Trat

Vi ankom til Koh Kood med speedbåd, og sejlede fra øen med en af de lokale både.

Turen til Trat tog ca. 70 min. og kostede ca. 300 bath pr. pers. inkl. pick-up på havnen i Trat og kørt de ca. 20 min. ind til Trat busstation.

Fra Trat busstation fortsatte vores rejse videre med bus til Cambodia.

Koh Kood var en vidunderlig overraskelse – og det er med 100% garanti, at der skal vi snart tilbage, men næste gang bliver vi i mindst en uge og ikke bare 4 dage.

Tænk at man stadig i Thailand kan finde noget en ø som Koh Kood – helt uspoleret og autentisk – det er da fantastisk.

Nyttige Tips og anbefalinger til Koh Kood:

• Der er ingen offentlig transport på Koh Kood. Når du går ombord på en speedbåd, bliver du spurgt om hvilket resort du skal bo på. Herefter bliver du sat af ved den bådebro, som ligger nærmest dit resort.
  • Har du ikke booket et sted at bo inden du kommer til øen, bliver du sejlet ind til den lille havn hvorfra man også forlader øen. Jeg vil dog anbefale, at du ved ankomsten til Koh Kood, holde øje med de strande/steder hvor andre sættes af og evt. hopper af et sted som du synes ser godt ud.
  • De fleste resorts tager kreditkort – men sørg for også at have kontanter – jeg så ikke én ATM på øen.
  • De fleste steder kan man leje scootere – en absolut fantastisk måde at komme rundt på. Alternativt, så arranger en tur rundt på øen med dit resort.
  • I regntiden er der en del myg – køb tigerbalsam i et supermarket – det er godt både mod kløe, men jager også myggene væk…. det skal være den hvide og ikke den røde tigerbalsam.
  • *Meld dig ind på Hotels.com og bliv en del af deres rewards* hos Hotels.com – herefter vil du for hver gang du booker, spare du op til gratis overnatninger.

Læs flere rejsebeskrivelser og anmeldelser fra Koh Kood.