Da Fullmoon Party’et var overstået tog vi båden til Koh Phangan – vores 4. stop i Thailand…

En dag vi sad på Samui foodcourt og spiste, og hvor der næsten altid var fyldt med mennesker, var der pludseligt næsten helt tomt.

Vi spurgte hvor alle var blevet af, og fik svaret at de var taget til Fullmoon Party på Koh Phangan.

Vi havde godt læst, at Koh Phangan skulle være et tilløbsstykke omkring fuldmåne tid, men vi var alligevel målløse over hvordan det totalt kunne dræne Samui for mennesker!

Koh Phangan

Koh-Phangan-baad-til-Koh-Phangan

Vi havde nu ingen planer om at skulle til Fullmoon Party og besluttede derfor at vente med at tage til Koh Phangan til 2 dage EFTER Fullmoon Party, i håbet om at der så igen ville være dejligt stille.

Vi ankom til Tong Sala pier på Koh Phangan med Raja Ferry (150 bath).

Vi havde snakket om at tage en tuk tuk til hotellet, men i stedet (for at spare penge), lejede vi en scooter ved havnen.

Vi gav 150 bath pr. dag, og lejede den alle dagene vi skulle være her.

Havnen i Tong Sala på Phangan er rigtig hyggelig! Vi maste vores tasker ned mellem benene på scooteren og kørte afsted.

Vi ankom til Haad Salad stranden ca. 10-15 km senere, hvor vi skulle bo på hotellet “Haad Tian”.

En hyggelig bungalow med udsigt over stranden og med pool – et fuldstændigt stille sted. Alt var SÅ skønt.

Koh-Phangan-Haad-Tian

Som noget af det første, skulle vi selvfølgelig bade, men herefter stod den på tøjvask!

Langt om længe fik vi vasket vores beskidte og lugtende tøj – til 9 kr. for 10 kg. med vaskepulver og i vaskemaskine.

Ja ja, fine forhold – indtil nu havde vi nemlig kun håndvasket alt vores tøj, men på Koh Phangan kan man vælge mellem at få sit vasketøj vasket, strøget, lagt sammen og leveret.

ELLER (endnu billigere og modellen vi valgte) selv at putte det i maskinen og selv tørre det!

Koh-Phangan-vaskedag

Vi var MEGET overrasket over hvor få mennesker der var på Phangan.

Vi kørte endda en tur til Fullmoon stranden, Haadrin, og her var der INGEN mennesker overhovedet (nu festen var slut).

Koh-phangan-Haad-Rin-skilt

På Haadrin er der hverken hyggeligt eller sjovt at være. Byen er rigtig kedelig og når der ikke er fest (men det er der ofte), så er det et dødsygt sted at befinde sig.

Vi var, som sagt, ikke til festen, men der skulle være fuldstændigt propfyldt når der er fest, og der skulle være voldsomt meget knald på.

Men de fleste bliver der åbenbart kun natten over og tager så afsted igen dagen efter.

Vi synes Phangan er en dejlig ø. Det er nemt at komme rundt, naturen er fantastisk og vejene gode. Folk er søde og man kan komme rundt på hele øen uden besvær.

Koh-Phangan-natur

Thong Nai Pan – den nordøstlige side af øen, kendte jeg fra jeg var barn.

Min familie og jeg har været der flere gange og jeg huskede det som paradis – små bungalows på stranden, hyggelige restauranter, smukt vand og lækker strand.

Dengang kørte man på en bumpet grusvej gennem bjergene til stranden.

Koh-Phangan-thong-nai-pan-stranden

Dengang lå der meget få resorts og størstedelen af området var jungle – jeg var virkelig forelsket i minderne om stedet.

Nu er der lavet flotte veje gennem bjergene, alt er nyt og det er piece of cake at køre dertil på scooter.

Der var kommet en “lille by” på vejen ind til området og ALT hvad jeg kendte og kunne huske (undtagen Panviman resortet som ligger for enden af stranden) var revet ned.

Nu ligger der KUN dyre luksus resorts hele vejen langs stranden.

Der var hverken hyggeligt eller flot. Intet lys ved stranden. Det hele virkede kedeligt og trist og al regnskoven var væk.

Jeg var meget skuffet over stranden og udviklingen – jeg vil aldrig komme der igen.

Jeg vil dog tro, at stranden er god for familier eller ældre par.

En anden dag kørte vi ud til et vandfald.

Her blev vi mødt af de sødeste hundehvalpe, som vi lige skulle hygge lidt med, hvilket resulterede i at vi blev RÅ ædt af myg – efter sølle 10 min. havde vi myggestik overalt – men hvalpene var vidunderlige og myggestikkene værd.

Koh-Phangan-hundehvalpe

Priserne på Phangan er stort set som på Samui. Men det er ikke stedet at shoppe, da det kun lige er ved indsejlingen i Tong Sala der er butikker.

Men hvor vi dog elsker den thailandske mad – kylling i hvidløg og peber, med ris og panang curry er en af vores favoritter.

Koh-Phangan-panang-karry

Fra Koh Phangan gik turen videre til Bangkok og herfra videre til Cambodia.

Fra vores backpackerrejse gennem Sydøstasien kan du også læse:

Phuket – 1. stop gennem fantastiske Thailand på budget
Koh Lanta – 2. stop gennem fantastiske Thailand på budget
Koh Samui – 3. stop gennem fantastiske Thailand på budget

Andre lande vi har besøgt på vores backpackerrejse gennem Sydøstasien er Vietnam, Cambodia og Laos

Læs andre gode Rejsebeskrivelser & Anmeldelser fra Thailand.