På scooter gennem Vietnam

Del 7 ud af 7

Efter at være rejst fra Phnom Penh i Cambodia er vi nu ankommet med sovebus til Ho Chi Minh i Vietnam. Nu glædede vi os til at opleve og kommen gennem Vietnams fantastiske natur.

Ho Chi Minh

Vi købte vores scooter som næsten helt ny og med 150 cc, hos “Stevies Garage“. Han taler perfekt engelsk og han er ikke kun en sælger.

Scooterleje - Backpackerbudget
Vores nyerhvervede scooter og hjelme

Vi var faktisk ude og drikke en øl med ham, og han er en ret fed person! MEGET behjælpelig og han fik os virkelig til at føle os trygge med vores køb.

Han ved hvad han taler om og han yder den bedste service. Vi kan kun anbefale Stevie. Får du et problem undervejs, så kan du til enhver tid ringe til ham og han står klar til at hjælpe. Tjek evt. hans Facebook side!

Vi gav 1000$ for scooteren. Det er noget mere end den normale backpackerpris, men vores scooter var mere en mindre motorcykel. Vi ville hellere betale lidt ekstra og dermed undgå reparationer undervejs. Den skulle jo også klare turen gennem Laos.

Inden vi købte tjekkede vi priser på nettet og 1000$ var den helt rigtige pris for denne type scooter (motorcykel).

Vi satser på at sælge den igen til ca. samme pris i Hanoi.

Vietnams natur - scooterkøb
Pakket og klar til afgang

Vi har også købt 2 styrthjelme til lidt under 60$ samt en stor og ny ”luggage rack” (en slags bagagebærer) til vores rygsække til 26$.

Vi er meget tilfredse og glæder os til at se om det hele lever op til forventningerne.

På scooter gennem Vietnams natur

I Ho Chi Minh overnattede vi på hotellet “Giang Hotel” (affiliatelink) for 13$ pr. nat.

Vi var meget tilfredse og uanset Tripadvisors dårlige anmeldelser af receptionisten, så er hun den sødeste lille kvinde. MEGET behjælpelig og rar.

Hotellet ligger i en hyggelig lille gade og til trods for at det er midt i byen, så er her ikke meget larm.

Hotelområdet - Vietnam natur
Gaden med vores hotel

Vi anbefaler helt sikkert “Giang Hotel” (affiliatelink) til trods for dårlige anmeldelser. Vær opmærksom på, at slukker du ikke selv for a/c når du forlader værelset, så gør hotellet det for dig (tror den er dyr i drift).

Vi brugte ca. 4 dage i Ho chi Minh – en rigtig flot by med masser af liv og stort set uden skrald – som vi ellers havde læst meget om.

Vi havde også hørt mange frygtelige historier om trafikken i Vietnam, men det kan slet ikke sammenlignes med Phnom Penh i Cambodia.

På scooter gennem Vietnam
Fine veje overalt at køre på

Folk kører egoistisk i Vietnam. Det handler om at komme frem, men faktisk er vi overraskede over hvor nemt det er at køre rundt her.

Umiddelbart er vi ret vilde med Vietnam. Landet er kommunistisk og deres flag hænger over det hele.

Vi har snakket lidt om, at det måske skyldes den kommunistiske tankegang, at alt skal se flot ud udefra – for her er altså rigtig flot.

Her er rent og blomster overalt – og vejene er flotte og gode at køre på.

Ho Chi Minh - Vietnam

Vietnam er grønt og frodigt, med smukke udsigter og hyggelige huse. Umiddelbart virker det som om at folk i Vietnam er lidt bedre stillet, end det har været tilfældet i andre lande vi har rejst i.

På scooter gennem Vietnam

Selvfølgelig er der også steder med små “skure” som folk bor i, men det er overvejende flotte og pæne huse. Det virker som om – og er dejligt at se – at levestandarden er bedre end i andre sydasiatiske lande.

Vi glæder os meget til at se mere af Vietnam. Vi er utroligt positivt overraskede – især mig, fordi jeg ingen forventninger har haft. Indtil videre er her SÅ smukt.

Rejsetip til scooterkørsel i Vietnam

At køre på scooter i storbyer i Asien tæt på umuligt – trafikken er vanvittig. Har du ikke kørt scooter før, så er Vietnam helt sikkert et godt sted at starte.

I det øjeblik du at ude af byerne, så er det “piece of cake” – super nemt og ufarligt – vejene er SÅ gode.

Vung Tau

I går kørte vi i ca. 4 timer fra Ho Chi Minh til Vung Tau. Vi havde ingen planer om at blive, men ville bare se byen på en gennemkørsel.

Vung Tau er en hyggelig by, men der er simpelthen INGENTING i byen. Vi brugte ret lang tid på bare at finde en restaurant at spise på.

Frokost i Vang Tau - på scooter gennem Vietnam
Frokost i Vung Tau

Vung Tau er helt fin til en enkel overnatning, men så heller ikke mere.

I dag kørte vi i ca. 5 timer for at komme til Phan Thiet. Her skal vi bare have en enkelt overnatning og så videre igen i morgen.

Det er fint nok at køre på scooter i en enkelt time, men når man er ved at ramme 3 timer, må vi altså indrømme at det gør voldsomt ondt i numsen.

Vi er helt latterligt ømme i numserne.

Dalat

Vi kørte fra Phan Thiet til Dalat. En absolut FANTASTISK tur. Hele dagen kørte vi gennem bjerge og små byer og det var gudesmukt.

Flere steder måtte vi stoppe, kun for at beundre den ubegribelige smukke udsigt.

Fantastisk natur i Vietnam

Vietnameserne er simpelthen så søde. Alle steder vi kommer er folk glade, hjælpsomme og imødekommende. På hele turen vinkede folk, råbte hej og alle smilede når vi kørte forbi.

Det er så vildt – og selvom der er flere tusinde turister som kører denne rute, så virker det som om at folk aldrig har set turister som os før.

Geder i Vietnams natur

For første gang nogensinde (tror jeg), kørte vi gennem en sky højt oppe i bjergene. En lidt sjov og underlig oplevelse.

Vietnams bjerge

Byerne ligner små franske landsbyer. Markerne er grønne og stemningen helt utrolig. Det er sådan jeg forestiller mig, det må være at kører gennem Frankrig.

Vietnams natur - På scooter gennem Vietnam

Jo længere op i bjergene vi kommer, desto koldere bliver det. Her er hamrende koldt. Vi havde frosset i et par timer og var totalt kolde da vi ankom til Dalat.

Nu har vi købt tykke trøjer og mangler kun lige nogle vindjakker. Men her er skønt og smukt, så selv kulden er det turen værd.

Vi elsker Vietnam!

Nha Trang

Nha Trang – det nye Rusland – mere er der ikke at sige om det sted.

Vi har besøgt 3 kystbyer og overalt er Nha Trang invaderet af russere. ALT er på russisk – reklamer, menukort, skilte, butiksnavne etc. – i vores øjne forfærdeligt.

Pleiku

Efter Nha Trang tog vi til Pleiku – en tur på 180 km – i silende regn.

Det var selvfølgelig præcist den dag, vi for første gang havde undladt at pakke vores bagage ind i plastik. Men okay, vi vidste jo godt, at undlod vi at regnsikre, så ville det selvfølgelig regne.

I regnvejr var turen hverken smuk eller fantastisk, kun våd, smertefuld i numsen og føltes som en meget lang tur.

På Bali prøvede alle at sælge os de grimmeste regnslag/jakker. Sådan noget tyndt plastik, med hætte og ærmer – forfærdeligt grimme. Dem skulle vi i hvert fald IKKE eje – nu er vi de lykkelige ejere af 5 meget lidt kønne regnslag.

Pleiku var heller ikke rigtigt noget at råbe hurra for.

Det var en lille bjergby, som så mange andre små bjergbyer. Der var ikke rigtigt noget hverken at se eller lave, og man skulle lede længe efter en restaurant eller bare noget at spise.

Vi tog dog 2 overnatninger da jeg simpelthen havde så ondt i ballerne af at køre på scooter.

Da Nang

Efter Pleiku besluttede vi os for at køre den LANGE tur til Da Nang. Vi havde brug for at få noget ordentligt mad og noget at se på.

Vi kørte næsten 350 km – den længste tur endnu. Så lang en tur kører vi ALDRIG igen. Vi var sultne, trætte og fuldstændigt drænede da vi ankom.

Turen til Da Nang var rigtig smuk – når solen skinner er det altid dejligt at køre i Vietnam. 350 km er bare alt for mange km at køre i et hug.

Da Nang i Vietnam

Vi blev i Da Nang i nogle dage. Vi var begge en tur forbi lægen med nogle små skavanker og fik ordnet lidt andre praktiske ting i byen.

Da Nang var en rigtig hyggelig by med masser af grønne arealer og vi nød meget at være her.

Alt offentligt i Vietnam er pænt, rent og kulørt.

I de større byer går de meget op i farver og på bla. alle deres broer er der spækket med kulørte lamper som lyser op – ret festligt.

Da Nang i Vietnam

Vi boede på et fint hotel lidt uden for byen – og langt om længe fik vi noget RIGTIG mad.

Maden i Vietnam består primært af supper og nudler som vi er ved at være godt trætte af.

Det eneste lokale mad som vi efterhånden rigtig har lyst til at spise, er en ret med koteletter og ris – som i øvrigt også fåes som suppe.

Middag i Dalat - På scooter gennem Vietnam
Middag i Dalat

Da Nang er en storby. Modsat mange andre lande vi har været i, så er det faktisk storbyerne fremfor de mindre byer, vi bedst kan lide i Vietnam.

De større byer har meget at byde på. De fleste mindre byer begynder at blive lidt kedelige, da der oftest ikke er meget at lave eller se på.

Hue, Dong Hoi & Vinh

Hue var også en storby hvor vi havde en enkelt overnatning. Byen var stor og igen med masser af farver, men også med voldsomt mange mennesker.

På vej til Hue kørte vi gennem Hải Vân Passet, hvilket var fantastisk smukt.

Ikke bare ved Hải Vân Passet, men helt generelt så er her rigtig mange bjerge. Det er en åndeløs oplevelse med de mange fantastiske udsigter fra toppen af et bjerg.

Van Hai Passet - På scooter gennem Vietnam

Efter Hue tog vi en enkelt overnatning i Dong Hoi. En hyggelig by, men ikke noget specielt.

Vi er helt enige om, at det mest attraktive ved Vietnam er naturen.

Vi har besøgt lidt strande hvor det har været muligt, men de har ikke være voldsomt imponerede.

Jeg tror aldrig jeg ville tage til Vietnam med henblik på badeferie. I mine øjne er strandene slet ikke indbydende, som så mange andre steder i Sydøstasien.

Turen til Vinh - Vietnam
Turen til Vinh

Efter Dong Hoi kørte vi forbi Vinh, som var et hurtigt stop inden Hanoi. Vi kørte med regnslag hele vejen.

Når det regner i Vietnam, er det ikke bare 1 time, men HELE dagen. Så vi bruger meget tid på at pakke vores ting ind, så alt ikke bliver vådt.

Hanoi

Efter Vinh gik turen til Hanoi. 325 km i regnvejr. Dog var turen fra Vinh til Hanoi en rigtig smuk tur.

Vi må være ved at være hærdede, for turen føltes slet ikke så lang som forventet.

Vi boede i Hanois backpacker kvarter i forventning om at det ville være lidt som i Ho Chi Minh. Det var det slet ikke.

Hanoi er endnu en storby med vanvittigt mange mennesker. Det er et helvede at køre rundt på scooter i den massive trafik.

Det fede ved at være i Hanoi er at vide, at vi har kørt hele vejen gennem Vietnam. Vi har set den fantastiske natur og oplevet rigtig meget af Vietnam.

Det har været en stor oplevelse.

Øen Cat Ba i Halong Bay

Nu er vi så taget til øen Cat Ba, da vi gerne vil opleve Halong Bay. Vi sejlede med 2 små færger og turen var fin bortset fra regnen OG, at jeg fik stjålet mine solbriller.

Det kostede stort set ingenting at komme hertil og øen er meget smuk. Vi har fået et FLOT værelse med vandudsigt og om lidt står den på aftensmad.

I morgen skal vi leje kajak og sejle rundt i Halong Bay.

Der har ikke været ret meget sol det sidste stykke tid. Lidt ærgerligt da de fleste ture er meget flottere i solskin.

Rejsetips – Vær opmærksom på om det er regntid, når du planlægger rejse til Vietnam

Vores prioriteringer for Vietnam

Vores prioritering på denne tur var, på scooter at køre gennem Vietnams fantastiske natur. Vi besøgte ikke mange af de kendte attraktioner – vi ville hellere køre i naturen og væk fra alfavej.

Vi kørte i snit dagligt ca. 150-350 km.

Vi havde en måned i Vietnam og vores mission var at nå fra Ho Chi Minh til Hanoi gennem landets frodige natur og bjerge.

Vi valgte en anden rute end den “traditionelle” langs kysten. En rute som i stedet gik gennem den over bjergene og hvor vi (desværre) ikke oplevede de mange og velkendte attraktioner fra bla. Vietnamkrigen.

Til gengæld oplevede vi små lokale bjergbyer, en ekstraordinær smuk natur og den traditionelle vietnamesiske kultur.

For denne tur vægtede det mest for os at opleve naturen og bjergene, end de pænt dyre adgange (for backpackerrejsende) til forskellige seværdigheder. Dette indbefattede desværre også de historiske steder fra Vietnamkrigen.

Ved køb af scooter til 1000$, så er der ikke meget tilbage i et backpackbudget.

Vores prioritering var at købe en scooter som ikke alene skulle tage os gennem Vietnam, men også Laos. Herudover ville vi hellere se det “rigtige” og mindre turistede Vietnam.

Mange af de byer vi besøgte, var på ingen måde udviklet i forhold til de turistede områder. Flere steder var det næsten ikke engang muligt at finde en restaurant eller at tale engelsk med de lokale.

Næste gang vi rejser til Vietnam, skal vi selvfølgelig også opleve områderne langs kysten.

Når du ser (affiliatelink) i artiklen, betyder det at hvis du booker flybilletter, hoteller, seværdigheder mv. via vores links, så tjener vi en lille smule i kommission UDEN det kommer til at koste dig ekstra - Tak for din støtte

Nomadlife - Emilie & Daniel

En backpackerrejse på ubegrænset tid

I 2016 rejste Emilie & Daniel på en 6 måneders backpackerrejse i Sydøstasien. "På scooter gennem Vietnam" er en ud af flere rejsebeskrivelser fra rejsen. Siden de kom hjem fra denne rejse, har de begge taget hver deres uddannelse, arbejdet, sparet sammen og planlagt en rejse ud i verden på ubestemt tid.

I februar 2022 blev det en realitet! Hvis du har lyst til at følge dem på deres eventyr kan du besøge dem på Nomadlife.dk, på deres Instagram og på Facebook.

En backpackerrejse på ubegrænset tid

Nomadlife - Emilie & DanielI 2016 rejste Emilie & Daniel på en 6 måneders backpackerrejse i Sydøstasien. "På scooter gennem Vietnam" er en ud af flere rejsebeskrivelser fra rejsen. Siden de kom hjem fra denne rejse, har de begge taget hver deres uddannelse, arbejdet, sparet sammen og planlagt en rejse ud i verden på ubestemt tid.

I februar 2022 blev det en realitet! Hvis du har lyst til at følge dem på deres eventyr kan du besøge dem på Nomadlife.dk, på deres Instagram og på Facebook.

0 kommentarer

Indsend en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Translate »