Vores rejse gennem Asien 2016

15. august 2016 Asien   Backpackerrejser   RejseBlog

En backpackerrejse gennem Sydøstasien - 1. del planlægningen.

Min kæreste og jeg rejste rundt i Sydøstasien som backpackere i 6 måneder, og vi vil rigtig gerne dele alle vores mange oplevelser med alle jer som overvejer at gøre det samme.

Fra første færd så vores rute lidt anderledes ud, men endte med blive sådan:

1 mdr. på Bali og øer → 1 mdr. i Thailand → 1 mdr. i Cambodia → 1 mdr. i Vietnam → 2 ugers tid i Laos → 1 mdr. mere i Cambodia.

Jeg har skrevet om vores oplevelser i de forskellige lande og områder vi har besøgt – givet tips omkring transport, mad, priser osv. og anbefalinger til hvor man kan tage hen.

Backpackerrejse-gennem-sydøstasien-Gili-Trawangan

Fra Gili Trawangan

Budget

Inden vi rejste havde vi undersøgt hvad de forskellige mente ville være et realistisk budget, og her blev vi vældigt overraskede.

Et anerkendt ungdoms-rejsebureau – som hedder sig at hjælpe unge med at rejse billigt, mente vi som minimum skulle bruge 100.000 kr. pr. person for 6 mdr.

Havde det været tilfældet, var vi aldrig kommet ud at rejse.

Vi var overbeviste om, at det måtte kunne gøres billigere og vi tog derfor afsted med et budget på 10.000 kr. pr. mdr. for 2 pers. (altså 140.000 kr. mindre end anbefalet), og det skulle dække ALT.

På hele turen lavede vi dagsbudgetter for de steder vi boede, og nogle gange kunne vi bo og leve så billigt, at vi sågar kunne spare op til transport som vi skulle bruge senere.

Vi prøvede at gøre alt så økonomisk som muligt, og uden at vi på noget tidspunkt følte at det var på bekostning af vores oplevelser.

Backpackerrejse-gennem-sydøstasien-Singapore-Koh-Rong

På vej til Koh Rong Øerne i Cambodia

På de forskellige blogs jeg har skrevet, finder du indimellem guides til fx. hvordan du bedst, billigst, hurtigst og uden at blive snydt kommer over fx. den cambodianske grænse.

Har du spørgsmål til vores rejse, så må du endelig spørge løs i kommentarerne herunder.

Vores første måned på Bali og de omkringliggende øer har min mor skrevet om, da vi den første måned rejste sammen med hende og mine 2 yngre søskende. Derfor starter vi vores rejsebeskrivelser med Singapore (herunder).

For at overskueliggøre landene vi besøgte, så har hvert land fået sin egen blog, som du enten kan finde under Backpackerrejser eller nederst i dette blogindlæg.

Husk også at læse de generelle tips og anbefalinger til planlægningen af sådan en rejse og som vi har skrevet om længere ned på siden.

Singapore

Backpackerrejse-gennem-sydøstasien-Singapore-MRT-stationDen 2. marts rejste vi fra Bali til Singapore, hvor vi skulle tilbringe 2 dage.

Singapore lufthavnen er rigtig fin og stor.

Vi loggede på Singapores offentlige wifi – hvor man gratis kan registrere sig i et døgn – og downloadede apps på telefonen over Singapores offentlige transport.

På den måde var det nemt for os, at se hvilke toge og busser vi skulle tage.

Fra lufthavnen skal man tage med deres gratis Skytrain, ud til deres MRT station.

Deres MRT system kører gennem hele byen, og fungerer rigtig godt. Man køber billetter ved indgangen til stationen, som er ret nemt.

Når man ved hvor man skal hen, er det lige som at søge på sin GPS derhjemme – hvorfra og hvortil man skal.

Herefter får man så oplyst i hvilken retning man skal tage toget (togene kører i to retninger) og hvor man skal stå af osv.

Du kan dog altid spørge dig frem hvis du er i tvivl – både ved informationsstederne og blandt folk som skal med toget – folk i Singapore er meget venlige og hjælpsomme.

Billetterne er ikke ret dyre, og man sparer en del ved at tage tog eller bus og et STORT plus er, at togene har aircondition.

Vi boede på “Chang Ziang Hotel” som kostede kr. 230 kr. UDEN morgenmad, hvilket (for os) er ret dyrt, men ingen af os havde lyst til, at sove på dorms (sovesale) – som kan gøres billigere.

Backpackerrejse-gennem-sydøstasien-Singapore-Chang-Ziang-Hotel

Udsigten fra vores hotel

Værelset var lille bitte og lå i byens “luder kvarter” hvor hotellerne er billigst.

Vi boede på 5. sal med udsigt over byen, med aircon, et pænt lille badeværelse og værelset var dejligt isoleret fra byens larm.

Hotellet lå ca. 10 min. gang fra togstationen. Et helt fint hotel til 2 overnatninger.

Singapore er virkelig en storby. Der er altid mennesker og altid meget trafik. Butikkerne har længe åbent og maden er ret billig.

Dog kan det blive en dyr tur, hvis man skal skal være i byen længe. Vores ærinde i Singapore var at vi skulle kigge på en PC, så vi var ikke rigtig på sightseeing.

Begge vores dage blev brugt i KÆMPE store elektronik mall’s, og byen er helt sikkert byen over alle byer indenfor elektronik.

Du kan få alt i Singapore og udover elektronik, så byder byen også på masser af muligheder for shopping til rimelige priser. Mad finder du også i alle afskygninger og til billige penge.

Alt i alt syntes vi at Singapore var en fin by, men 2 dage var rigeligt for os.

Vi er ikke storby mennesker, og da vi kom havde vi lige forladt de mest fantastiske strande på Gili Øerne, så vi havde nok lidt svært ved at omstille os.

Vi så ikke ret meget andet end elektronik malls så det er begrænset hvad vi ellers kan skrive om byen.

Vi har dog læst, at der er mange fantastiske ting at opleve. Herudover er det en sikker og tryg by at opholde sig i, og man skal nok få dagene til at gå.

Budget

Da vi ankom til Singapore hævede vi 100 Singapore $, som svarer til 500 kr. – da vi rejste derfra, havde vi stadig lidt penge tilovers.

Rejsetip

• Gå ind og download appen Valutaomregner. Den kan bruges offline og der er alle slags valutaer at vælge mellem.
  • Google Maps er uundværlig, men det er ikke alle steder det virker, og kan ikke bruges offline. Vi fandt andre apps med kort som kunne bruges offline over de forskellige lande.
  • Køb simkort i de lande du befinder dig i – det er billigt og du kan være på nettet alle steder.

Husk også at medbringe

En lille tørresnor, lidt klemmer og lidt vaskepulver.

Fra vores backpackerrejse gennem Sydøstasien kan du også læse flg. blogs:

Phuket – 1. stop gennem fantastiske Thailand på budget
Koh Lanta – 2. stop gennem fantastiske Thailand på budget
Koh Samui – 3. stop gennem fantastiske Thailand på budget
Koh Phangan – 4. stop gennem fantastiske Thailand på Budget

Vietnams fantastiske natur
Cambodia på godt og ondt