Vietnam – 5. stop på vores rejse gennem Sydøstasien.

Efter at være rejst fra Phnom Penh i Cambodia er vi nu ankommet med sovebus til Ho Chi Minh i Vietnam.

Ho Chi Minh

Vi købte vores scooter som næsten helt ny og med 150 cc, hos “Stevies Garage“.Han taler perfekt engelsk og han er ikke kun en sælger.

Vietnams-fantastiske-natur-Scooter
Vores nyerhvervede scooter og hjelme

Vi var faktisk ude og drikke en øl med ham, og han er en ret fed person! MEGET behjælpelig og han fik os virkelig til at føle os trygge med vores køb.

Han ved hvad han taler om og han yder den bedste service. Vi kan kun anbefale Stevie – får du et problem undervejs, så kan du til enhver tid ringe til ham og han står klar til at hjælpe – tjek evt. hans Facebook side!

Vi gav 1000$ for scooteren – som er mere end den normale backpackerpris, men vores scooter var mere en mindre motorcykel. Vi ville hellere betale lidt ekstra og dermed undgå reparationer undervejs og den skulle også klare turen gennem Laos.

Inden vi købte tjekkede vi priser på nettet og 1000$ var den helt rigtige pris for denne type scooter (motorcykel).

Vi satser på at sælge den igen til ca. samme pris i Hanoi.

Vietnams-fantastiske-natur-Scooter
Pakket og klar til afgang

Vi har også købt 2 styrthjelme til lidt under 60$ samt en stor og ny ”luggage rack” (en slags bagagebærer) til vores rygsække til 26$.

Vi er meget tilfredse og glæder os til at se om det hele lever op til forventningerne.

På scooter gennem Vietnam

I Ho Chi Minh overnattede vi på hotellet “Giang Hotel” for 13$ pr. nat.

Vi var meget tilfredse og uanset de dårlige anmeldelser på nettet om receptionisten, så er hun den sødeste lille kvinde, som er MEGET behjælpelig og rar.

Hotellet ligger i en rigtig hyggelig lille gade og til trods for at det er midt i byen, så er her ikke meget larm.

Vietnams-fantastiske-natur-Ho-Chi-Minh
Gaden med vores hotel

Vi anbefaler helt sikkert “Giant Hotel” til trods for dårlige anmeldelser – vær opmærksom på, at forlader du hotellet med a/c kørende, så vil den være slukket når du kommer tilbage (tror den er dyr i drift).

Vi brugte ca. 4 dage i Ho chi Minh – en rigtig flot by med masser af liv og stort set uden skrald – som vi ellers havde læst meget om.

Vi havde også hørt mange frygtelige historier om trafikken i Vietnam, men det kan slet ikke sammenlignes med Phnom Penh.

Vietnams-fantastiske-natur-vejene
Fine veje overalt at køre på

Folk kører egoistisk i Vietnam og det handler om at komme frem, men faktisk er vi overraskede over hvor nemt det er at køre rundt her.

Umiddelbart er vi ret vilde med Vietnam. Landet er kommunistisk, og deres flag hænger over det hele.

Vi har snakket lidt om, at det måske skyldes den kommunistiske tankegang, at alt skal se flot ud udefra – for her er altså rigtig flot.

Der er rent og masser af blomster overalt – og vejene er flotte og gode at køre på.

Vietnams-fantastiske-natur

Vietnam er grønt og frodigt, med smukke udsigter og hyggelige huse. Umiddelbart virker det som om at folk i Vietnam er lidt bedre stillet, end det har været tilfældet i andre lande vi har rejst i.

Vietnams-fantastiske-natur-Natur

Selvfølgelig er der også steder med små “skure” som folk bor i, men det er overvejende flotte og pæne huse – og det er rigtig dejligt at se, at levestandarden er lidt bedre.

Vi glæder os meget til at se mere af Vietnam! Vi er utroligt positivt overraskede – især mig, fordi jeg ingen forventninger har. Indtil videre er her SÅ smukt!

Rejsetip

At køre på scooter i byerne er tæt på umuligt – trafikken er vanvittig og har du ikke kørt scooter før, så er det helt sikkert stedet du skal starte.

MEN i det øjeblik du at ude af byerne, så er det “piece of cake” – super nemt og ufarligt, vejene er SÅ gode.

Vung Tau

I går kørte vi i ca. 4 timer fra Ho Chi Minh til Vung Tau. Vi havde ingen planer om at blive, men ville bare se byen på en gennemkørsel.

Vung Tau virker som en rigtig hyggelig og dejlig by, men der er simpelthen INGENTING i byen. Vi brugte ret lang tid på bare at finde en restaurant at spise på.

Vietnams-fantastiske-natur-Ving-Tau-frokost Frokost i Vung Tau

Vung Tau er en pæn by og helt fin til en enkel overnatning.

I dag kørte vi i ca. 5 timer for at komme til Phan Thiet. Her skal vi bare have en enkelt overnatning og så videre igen i morgen.

Det er fint nok at køre på scooter i en enkelt time, men når man er ved at ramme 3 timer, må vi altså indrømme at det gør voldsomt ondt i numsen.

Vi er helt latterligt ømme i numserne.

Dalat

Vi kørte fra Phan Thiet til Dalat. FANTASTISK tur. Her er SÅ smukt! Vi kørte hele dagen igennem bjerge og små byer.

Flere steder måtte vi lige stoppe for at beundre den afsindige smukke udsigt. Vi spiste på en skøn, hyggelig og lokal restaurant i bjerget.

Vietnams-fantastiske-natur-Natur

Vietnameserne er simpelthen så søde. Alle steder vi kommer er folk glade, hjælpsomme og imødekommende. På hele turen vinkede folk, råbte hej og alle smilede.

Det er så vildt – og selvom der er flere tusinde turister som kører denne rute, så virker det som om, at folk aldrig har set mennesker som os før.

Vietnams-fantastiske-natur-Natur

For første gang nogensinde (tror jeg), kørte vi gennem en sky højt oppe i bjergene. En fantastisk tur og oplevelse.

Vietnams-fantastiske-natur-Bjerge

Byerne ligner små franske landsbyer – markerne er grønne og stemningen helt utrolig. Det er sådan jeg forestiller mig, det må være at kører gennem Frankrig.

Vietnams-fantastiske-natur-Natur

Jo længere op i bjergene vi kommer, desto koldere bliver det – her er hamrende koldt. Vi havde frosset i et par timer og var totalt kolde da vi ankom til Dalat.

Nu har vi købt tykke trøjer og mangler kun lige nogle vindjakker. Men her er skønt og smukt, så selv kulden er det turen værd.

Vi elsker Vietnam!

Nha Trang

Nha Trang – det nye Rusland – mere er der ikke at sige om det sted!

Vi har besøgt 3 kystbyer og overalt er Nha Trang invaderet af russere. ALT er på russisk – reklamer, menukort, skilte, butiksnavne etc. – i vores øjne forfærdeligt.

Pleiku

Efter Nha Trang tog vi til Pleiku – en tur på 180 km – i silende regn.

Det var selvfølgelig præcist den dag, vi for første gang havde undladt at pakke vores bagage ind i plastik. Men okay, vi vidste jo godt, at undlod vi at regnsikre, så ville det selvfølgelig regne.

I regnvejr var turen hverken smuk eller fantastisk, kun våd, smertefuld i numsen og føltes som en meget lang tur.

I Indonesien prøvede alle at sælge os de grimmeste regnslag/jakker. Sådan noget tyndt plastik, med hætte og ærmer – forfærdeligt grimme. Dem skulle vi i hvert fald IKKE eje – nu har vi 5 af disse meget lidt kønne regnslag 🙂

Pleiku var heller ikke rigtigt noget at råbe hurra for.

Det var en lille bjergby, som så mange andre små bjergbyer. Der var ikke rigtigt noget hverken at se eller lave, og man skulle lede længe efter en restaurant eller bare noget at spise.

Vi tog dog 2 overnatninger da jeg simpelthen havde så ondt i ballerne af at køre på scooter.

Da Nang

Efter Pleiku besluttede vi os for at køre den LANGE tur til Da Nang. Vi havde brug for at få noget ordentligt mad og noget at se på.

Vi kørte næsten 350 km – den længste tur endnu. Så lang en tur kører vi ALDRIG igen. Vi var sultne, trætte og fuldstændigt drænede da vi ankom.

Turen til Da Nang var rigtig smuk og når solen skinner er det altid dejligt at køre i Vietnam – men 350 km er for langt at køre i et hug.

Vietnams-fantastiske-natur-Danang

Vi blev i Da Nang i nogle dage, hvor vi var begge var en tur forbi lægen med nogle små skavanker og fik ordnet lidt andre praktiske ting i byen.

Da Nang var en rigtig hyggelig by med masser af grønne arealer og vi nød meget at være her.

Alt offentligt i Vietnam er pænt, ordentligt og kulørt.

I de større byer går de meget op i farver og på bla. alle deres broer er der spækket med kulørte lamper som lyser op – ret festligt.

Vietnams-fantastiske-natur-Da-nang-bro

Vi boede på et fint hotel lidt uden for byen og langt om længe fik vi noget RIGTIG mad.

Maden her består primært af supper og nudler som vi er ved at være godt trætte af.

Det eneste lokale mad som vi efterhånden rigtig har lyst til at spise, er en ret med koteletter og ris – som i øvrigt også fåes som suppe.

Vietnams-fantastiske-natur-Dalat-Middag Middag i Dalat

Da Nang er en storby. Modsat mange andre lande vi har været i, så er det faktisk storbyerne (af byer) vi bedst kan lide i Vietnam.

De større byer har meget at byde på, hvorimod de fleste mindre byer begynder at blive lidt kedelige, da der oftest ikke rigtig er noget at lave eller se på.

Hue, Dong Hoi & Vinh

Hue var også en storby hvor vi havde en enkelt overnatning. Byen var stor og igen med masser af farver, men også med voldsomt mange mennesker.

På vej til Hue kørte vi gennem Hải Vân Passet, hvilket var fantastisk smukt.

Ikke bare ved Hải Vân Passet, men helt generelt så er her rigtig mange bjerge og det er en åndeløs oplevelse at stå på dem og få de mest fantastiske udsigter.

Vietnams-fantastiske-natur-Van-hai-Passet

Efter Hue tog vi en enkelt overnatning i Dong Hoi. En ret hyggelig by, men ikke noget specielt.

Vi er helt enige om, at det mest attraktive ved Vietnam er naturen.

Vi har besøgt lidt strande hvor det har været muligt, men har ikke være voldsomt imponerede. Jeg tror aldrig jeg ville tage til Vietnam med henblik på badeferie – i mine øjne er strandene slet ikke indbydende, som så mange andre steder i Sydøstasien.

Vietnams-fantastiske-natur-Vinh
Turen til Vinh

Efter Dong Hoi kørte vi forbi Vinh, som var et hurtigt stop inden Hanoi. Vi kørte med regnslag hele vejen.

Når det regner i Vietnam, er det ikke bare 1 time, men HELE dagen. Så vi bruger ret meget tid på, at pakke alle vores ting ind, så det ikke bliver vådt.

Efter Vinh gik turen til Hanoi. 325 km i regnvejr. Dog var turen fra Vinh til Hanoi en rigtig smuk tur. Vi må være ved at være hærdede, for turen føltes slet ikke så lang som forventet.

Vi boede i Hanois backpacker kvarter i forventning om, at det ville være lidt som i Ho Chi Minh, men det var det slet ikke.

Hanoi er endnu en storby med vanvittigt mange mennesker – og det er et helvede at køre rundt på scooter i den massive trafik.

Det fede ved at vi nu er i Hanoi er at vide, at vi har kørt hele vejen gennem Vietnam, set og oplevet den fantastiske natur og i det hele taget set rigtig meget af hvad Vietnam har at byde på.

Det har været en stor oplevelse.

Nu er vi så taget til øen Cat Ba, da vi gerne vil opleve Halong Bay. Vi sejlede med 2 små færger og turen var fin bortset fra al regnen OG,at jeg fik stjålet mine solbriller!

Det kostede stort set ingenting at komme hertil og øen er meget smuk. Vi har fået et FLOT værelse med vandudsigt og om lidt står den på aftensmad.

I morgen skal vi leje kajak og sejle rundt i Halong Bay. Det bliver spændende.

Der har ikke været ret meget sol det sidste stykke tid, og turene er slet ikke lige så flotte, når man kører i styrtende regnvejr.

Rigtig ærgerligt at vejret er så dårligt – men sådan er det jo når man kommer i regntiden.

Vores prioriteringer for Vietnam

På vores tur gennem Vietnam, oplevede vi ikke mange attraktioner, da vores prioritering var, at opleve så meget som muligt af landet fra vores scooter.

Vi kørte dagligt ca. 150-350 km, hvilket gør at der ikke er tid til den store udforskning på gåben.

Vi havde kun en måned i Vietnam og vores mission var at nå fra Ho Chi Minh til Hanoi gennem landets frodige natur og bjerge.

Vi valgte en anden rute end den “traditionelle” langs kysten.

En rute som i stedet gik gennem den fantastiske natur over bjergene og hvor vi (desværre) ikke oplevede de mange og velkendte attraktioner fra bla. Vietnamkrigen.

Til gengæld oplevede vi små lokale bjergbyer, en ekstraordinær smuk natur og den traditionelle vietnamesiske kultur.

Dette var store oplevelse for os og som vægtede mere end de pænt dyre adgange (for backpackerrejsende) til forskellige seværdigheder som desværre også indbefattede historiske steder fra Vietnamkrigen.

Ved køb af scooter til 1000$, så er der ikke meget tilbage i et backpackbudget.

Det handler om at prioritere og vi valgte at købe en scooter som ikke alene skulle tage os gennem Vietnam, men også Laos. Herudover ville vi hellere se det “rigtige” og mindre turistede Vietnam.

Mange af de byer vi besøgte, var på ingen måde udviklet i forhold til de turistede områder – flere steder var det næsten ikke engang muligt at finde en restaurant, eller at tale engelsk med de lokale.

Næste gang vi tager til Vietnam, skal vi selvfølgelig også opleve områderne langs kysten.

Fra vores backpackerrejse gennem Sydøstasien kan du også læse:

Phuket – 1. stop gennem fantastiske Thailand på budget
Koh Lanta – 2. stop gennem fantastiske Thailand på budget
Koh Samui – 3. stop gennem fantastiske Thailand på budget
Koh Phangan – 4. stop gennem fantastiske Thailand på budget
Cambodia på godt og ondt


Læs også

9 gode grunde til at rejse til Vietnam
Fakta om Vietnam
Inspiration til Vietnam